Излезе доклад за престъпленията на Лукашенко срещу Украйна, готвят заповед за международен арест

Президентът на Беларус е обвинен за похищението на 3000 деца от територията на Северна Украйна

Международните престъпници Лукашенко и Путин

Международните престъпници Лукашенко и Путин

Таня Стоянова, Нидерландия

След като на 17 март 2023 г. Международният наказателен съд в Хага издаде заповед за арест на руския президент Владимир Путин, и руския омбудсман за закрила на деца Мария Львова-Белова за похищение на няколко хиляди деца от Украйна, ново разследване на международните правоприлагащи органи и украинската прокуратура разкри намеса в отвличането на украински деца и на беларуския президент Александър Лукашенко.

Сега той е обвинен в

похищението на 3000 деца

от територията на Северна Украйна, където руските войски нахлуха  още през февруари и март 2022 г. от Беларус. Тук те извършиха стотици военни престъпления, като станалите емблематични потресаващи мъчения в град Буча. Руските войски бяха отблъснати от украинската армия, но отстъпващите  военни са завлекли със себе си при бягството си и украински деца на територията на Република Беларус. В разрез с всякакви правила при водене на война, описани в Женевската конвенция, децата са отвлечени и са разпръснати на територията на Беларус. За това военно престъпление беларуският президент Лукашенко е възможно бъде привлечен и в рамките на трибунала срещу престъпленията в Украйна.

Но от вчера излезе и отделен доклад за ситуацията в Беларус, разкриващ престъпления срещу човечеството, извършени лично от Лукашенко и неговия режим.  Докладът е изготвен в сътрудничество със съдии от Международния наказателен съд в Хага, съвместно с беларуски правозащитници и е публикуван на 26 юли 2023 г. на сайта на неправителствената организация, създадена в Литва през юли 2020 г., Law and democracy centrum - Център за законност и демокрация.

Тъкмо в Литва успя да се спаси с двете си деца Светлана Тихановская - кандидатката за президентския пост от името на обединената опозиция в Беларус след президентските избори през август 2020 г. След задържането на съпруга ѝ Сергей Тихановский в затвор от режима на Лукашенко, заедно с други опозиционни лидери, Светлана Тихановская се кандидатира от негово име като лидер на обединената опозиция. Според експерти и наблюдатели изборите през август 2020 г. са фалшифицирани в полза на Лукашенко, като официалният резултат сочи 80% за него - нелеп резултат на фона на всенародните протести в Беларус. Веднага след изборите Светлана Тихановская емигрира в Литва и от там ръководи така нареченото временно правителство и кризисен център.

Огромната част от лидерите на опозицията и активистите от протестите в Минск и в другите големи градове са арестувани, бити и измъчвани, други от тях са безследно изчезнали. А за някои от затворниците, сред които и съпруга на Светлана Тихановская - Сергей Тихановский, няма никаква информация, нито има връзка с него от март 2022 г. Тя систематично получава писма и имейли, че съпругът ѝ е мъртъв.

За изтезанията, лишаването от свобода на опозиционерите на режима, отвличането на хора и безследното им изчезване, и други извращения под диктата на Лукашенко е подготвен отделен 

трибунал, с обвинения за престъпления срещу човечеството

Всички тези престъпления са надлежно описани и за тях са събрани веществени доказателства и свидетелски показания, като заключението на съдиите и прокурорите от Международния наказателен съд в Хага, както и на държавното обвинение в Украйна и Литва, са че има достатъчно доказателства за осъдителна присъда на Лукашенко и аналогична заповед за арест. Сред останалите обвинения срещу него са въвеждането на руски войски на територията на Беларус, които под претекст, че Украйна може да нахлуе на територията на Беларус, де факто представляват руска окупация на Беларус. Към обвиненията се прибавят и разполагането на руската частна военна компания “Вагнер”, която се оказа всъщност щедро финансирана от руския президент и от руското правителство.

Въпреки режима, и въпреки смъртната опасност, беларуският народ продължава да саботира действията на Лукашенко, като руските военни доставки за нападения над Украйна, които бяха отклонени по железопътните линии в другата част на Беларус, или като повредата на паркирания на беларуското военно летище руски разузнавателен самолет, който бе атакуван с дронове, след което бе изваден извън строя.

Светлана Тихановская е припозната от беларуския народ като президент, тя е във връзка с все още останалите на свобода опозиционни лидери. Тя е призната и от цялата международна общественост като 

легитимен проевропейски лидер на Беларус

Канена е на международни срещи и форуми, включително и на срещите на върха на НАТО и ЕС. Носителка е на редица международни награди и отличия, а в анонса в Уикипедия тя е представена като "Глава на Координационния  съвет на Беларус за  обезпечаване на  процеса по преодоляването на  политическата криза".

В това време самоназначилият се узурпатор на президентския пост Александър Лукашенко получи подобаващата му международна изолация, санкции и предстоящо съдебно преследване.

Една част от доклада на Центъра за законност и демокрация разглежда именно пропуските на международната общност за преследване на беззаконността в бившите социалистически страни, където репресиите и смазването на опозицията са подкрепени от законови текстове и в отделни глави в Конституцията, което води до затворен кръг и драстично нарушаване на основните човешки права, а международната общност е безсилна да противодейства на това.

И все пак със съществуващите правни инструменти на Международния наказателен съд в Хага и на националните прокуратури напредък може да бъден постигнат, убедени са авторите на доклада.

Заповедта за арест срещу Путин вече даде своето отражение, като беше възпрепятстван да замине за ЮАР, поради страх от арест, затова ще участва в срещата на БРИКС онлайн.

Както написаха мнозина анализатори: ще дойде ден, когато народът на Русия и Беларус ще се запита, дали всъщност им трябват от никого непризнати Зуум-президенти.

Водещи акценти в отделните глави на доклада

В глава 6 се обсъжда, че има силни индикации, че мигрантската криза на границата между ЕС и Беларус също представлява престъпление срещу човечеството на депортиране на тези бежанци и мигранти и че това насилие е тясно свързано с престъпленията срещу човечеството, извършени срещу беларуски цивилни, което е основният фокус на този доклад. Лукашенко и беларуските власти започнаха преднамерена кампания през 2021 г. за дестабилизиране на Европа, като примамват мигранти в Беларус и ги изпращат до границите на ЕС, въоръжават ги и създават изкуствена миграционна криза. Докато повечето доклади по въпроса за мигрантската криза на границата между ЕС и Беларус се фокусират върху атаката на Беларус срещу ЕС, този доклад включва тази глава за мигрантската криза, за да се съсредоточи върху мигрантите като жертви на беларуските власти. Той анализира как мигрантите са жертви на това насилие и че насилието, на което са подложени, може да се квалифицира като престъпления срещу човечеството и срещу тях като цивилно население.

В глава 7 е направен предварителен анализ на извършителите, което изисква допълнително разследване от страна на следствито и прокуратурата. Главата обаче предоставя анализ, че в допълнение към Лукашенко и други правителствени лидери е необходимо по-нататъшно разследване на органите, отговорни за сигурността и правоприлагането, персонала на центровете за задържане, прокурорите и съдиите, както и лица, работещи в беларуските държавни медии.

Част III от доклада се фокусира върху възможностите за отчетност. Като се има предвид, че според Комисията по международно право престъпленията срещу човечеството представляват заплаха за международния мир и сигурност, което води, съгласно член 1, параграф 1 от Хартата на ООН, до задължения на международната общност да предприеме ефективни колективни мерки за предотвратяване и премахване на такива заплахи за мира, в комбинация с липсата на ефективни средства за правна защита в Беларус.

Част III от този доклад анализира възможните механизми за отчетност, които могат да подкрепят беларуските хора в надеждите им за край на насилието, потискането и безнаказаността и в тяхната борба за мир, демокрация и справедливост.

Глава 8 обсъжда възможностите чрез Международния наказателен съд (МНС). Той по-специално анализира възможността МНС да упражнява юрисдикция върху ситуацията в Беларус, тъй като престъпленията на депортиране и преследване се извършват частично на територията, върху която МНС има юрисдикция, а именно Литва, Полша, Латвия и Украйна.

Глава 9 анализира възможностите за отговорност в националните съдилища както в Беларус, така и в чуждестранните национални съдилища съгласно доктрината за универсалната юрисдикция. 

Глава 10 разглежда как може да се преодолее оставащата празнина в безнаказаността чрез създаване на специален трибунал за престъпления срещу човечеството в Беларус, който може да преследва Лукашенко и други, които са отговорни за престъпленията и други нарушения на правата на човека.

Ако безнаказаността възтържествува, несправедливостта ще надделее и отговорните ще продължат да сеят хаос в беларуското общество. Международната общност е длъжна да предприеме колективни и ефективни мерки за справяне с престъпленията срещу човечеството. Този доклад има за цел да допринесе за способността на международната общност да направи това и да подкрепи беларуския народ в надеждите му за прекратяване на насилието, потискането и безнаказаността, както и в борбата му за мир, демокрация и справедливост.