Как работи кремълската мръсна пропаганда и дезинформация?

Сега руската военна машина за промиване на мозъци работи по-ефективно срещу собственото си население – сее раздор, омраза и недоверие

Авторът

Авторът

Владимир Яковлев*, red-ptero.livejournal.com

Учих във факултета по журналистика на Московския държавен университет, имахме военен факултет. В атмосфера на секретност ни учеха на специална военна пропаганда - изкуството да сееш раздор в редиците на врага чрез дезинформация и манипулиране на съзнанието. 

Това е ужасно нещо, да ви кажа. Без майтап.

Военната или „черната” пропаганда позволява всякакво изопачаване на реални факти в името на решаването на пропагандни проблеми. Това е ефективно оръжие, използвано с единствената цел – да промива мозъците на врага. Методът "гнила херинга". Методът "обърнатата пирамида". Методът "голямата лъжа". Принципът "40 на 60". Методът "абсолютно очевидното". 

Вие всички тези методи и техники също ги знаете. Просто не го осъзнавате. Както е и нормално да бъде.

Учеха ни да използваме специални техники за бойна пропаганда срещу вражески войници. Днес те се използват срещу мирното население на собствената ни страна. Вече две години, четейки руски вестници или гледайки телевизионни предавания, забелязах с интерес, че хората, които селектират и коментират новините в Русия, очевидно са учили от един и същи учебник, при един и същ полковник шегаджия или при негови колеги. 

Ето един пример за 

методът „гнила херинга“

Работи се така. Отправено е лъжливо обвинение. Важно е то да бъде възможно най-мръсно и скандално. Например дребна кражба или, да речем, малтретиране на деца или убийство, за предпочитане от алчност, добре се връзват.

Целта на метода „гнила херинга” изобщо не е да се докаже обвинението. А смисълът е да се провокира широко, обществено обсъждане на обвинението... НЕсправедливост и НЕоправдаемост. Човешката психика е устроена така, че щом дадено обвинение стане обект на публична дискусия, неизбежно изникват негови „привърженици“ и „противници“, „всезнайковци“ и „експерти“, яростни „обвинители“ и пламенни „защитници“ на обвиняемия.

Но независимо от различните мнения, всички участници в дискусията отново и отново произнасят името на обвиняемия в съчетание с мръсното и скандално обвинение, докато образно казано вмиришат дрехите му до такава степен на „гнила херинга“, че тази миризма започва да го следват навсякъде. И въпросът „убил, откраднал, прелъстил или не“ става първостепенен, когато споменават името му.

Или например 

методът „40 до 60“,

изфабрикуван от Гьобелс. Състои се в създаване на медии, които предоставят 60 процента от информацията си в интерес на врага. Но след като по този начин са спечелили доверието му, останалите 40 процента, благодарение на това доверие, се използват изключително ефективно за дезинформация. По време на Втората световна война имаше радиостанция, която антифашисткият свят слушаше. Смяташе се, че е британска. И едва след войната се оказва, че всъщност това е радиостанцията на Гьобелс, работеща по разработения от него принцип „40 на 60“.

Много ефективен метод

е „голямата лъжа“,

която е малко като метода „гнила херинга“, но всъщност работи по различен начин. Същността му е да предложи на публиката с максимална степен на увереност такава лъжа, толкова глобална и ужасна, че е почти невъзможно да се повярва, че човек може да излъже за такова нещо. Уловката тук е, че една умело скалъпена и добре обмислена „голяма лъжа” причинява дълбока емоционална травма на слушателя или зрителя, която след това определя неговите възгледи/представи за дълго време, противно на всякакви логически и разумни  аргументи.

В този смисъл особенно ефективни са измислените описания за жестоко малтретиране на деца или жени.

Да кажем, съобщение за разпнато дете причинява дълбока емоционална травма, която дълго ще определя мнението на лицето, получило тази информация, без значение колко настоятелно се опитват да го разубедят по-късно, използвайки абсолютно логически аргументи. Но нашият забавен полковник особено почиташе 

метода на „абсолютната очевидност“,

който, макар и не бърз, дава надежден резултат.

Вместо да докажете нещо, вие го представяте като това, в което искате да убедите публиката, като нещо очевидно, като нещо съществуващо и затова безусловно подкрепяно от мнозинството от населението. 

Въпреки привидната си простота, този метод е невероятно ефективен, тъй като човешката психика автоматично реагира на мнението на мнозинството, като се стреми да стане част от него. 

Важно е само да запомните, че мнозинството трябва да е преобладаващо, а подкрепата му трябва да бъде абсолютна и безусловна - в противен случай ефективното присъединяване към него няма да се случи.

Ако обаче тези условия са изпълнени, тогава броят на привържениците на „позицията на мнозинството“ започва постепенно, но сигурно да расте и с течение на времето достига до геометрична прогресия  - главно поради представители на низшите социални слоеве, които са най-податливи на „ефекта на приобщаването”. Един от класическите начини за подкрепа на метода на „абсолютната очевидност” е например публикуването на резултати от различни социологически проучвания, демонстриращи абсолютно обществено единомислие по определен въпрос. Няма нужда от методите на „черната” пропаганда, за да имат тези статистики някаква връзка с  реалността.

Мога да продължа. Всъщност на това ни учеха цяла година, а списъкът с методи е достатъчно огромен. Но не това е важното, а друго. Методите на „черната” пропаганда въздействат върху аудиторията на ниво  

дълбоко психологически възприятия

и то по такъв начин, че в последствие тяхното влияние не може да бъде преодоляно с обикновени логически аргументи. Голямата лъжа постига този ефект, създавайки емоционална травма. Методът на очевидното - чрез „ефекта на привързаността“. Методът „гнила херинга“ - вменявайки в съзнанието на аудиторията непосредствена асоциация на обекта на атаката с подлото, скандално обвинение.

Просто казано, военната специална пропаганда превръща човек в зомби, което не само активно поддържа нагласите, вменени в съзнанието му, но и агресивно се противопоставя на тези, които имат различни възгледи и мнение, или се опитват да го разубедят, използвайки логични аргументи. Всъщност няма как да бъде иначе. Всички методи за борба със специалната пропаганда са обединени от една цел. И тя се състои в отслабване на вражеската армия чрез внасяне на вътрешен раздор, взаимна омраза и недоверие в нейните редици. 

А днес тези методи се използват срещу самите нас. И резултатът, до който водят, е точно този, за който са създадени. Взаимната омраза и вътрешните раздори възникват не във вражеската армия, а в нашите домове и семейства. 

Просто излезте навън и вижте как се е променила страната през последните три години. Струва ми се, че военната специална пропаганда работи дори по-ефективно срещу собственото си население, отколкото срещу войниците, които са наши противници.

Вероятно защото, за разлика от вражеските войници, цивилните не могат да се защитават.

* Владимир Яковлев е журналист, син на популярния редактор на "Московски новости" Егор Яковлев. Явен противник на режима на Путин. Преди две години публикува разтърсващ текст за обремененостите на руското общество, унаследяващо с поколения грабежи, убийства, насилие, предателства и много кръв.

Превод: Faktor.bg