Първата жена концертмайстор на Виенската филхармония: В България е трудно за класическата музика, нещата вървят надолу

Албена Данаилова, снимка: БГНЕС

Албена Данаилова, снимка: БГНЕС

"В България е трудно за класическата музика. Нещата не потеглят в добра посока, даже вървят надолу. Но има много качествени и добри музиканти, останали в страната, които се опитват да направят нещо", каза пред БНР цигуларката Албена Данаилова. Тя е първата жена концертмайстор на Виенската филхармония и, която ще бъде концертмайстор на традиционния новогодишен концерт, който ще бъде дирижиран от Кристиан Тилеман.

"Днес е последната репетиция. Имаме 9 нови произведения, които ще изпълним тази година. Утре ще свирим за първи път концерта, после го свирим на 31-ви вечерта и на 1-ви още един последен път, когато се излъчва по всички телевизии", разказа тя и добави, че участва в този концерт повече от 10 години.

"Моментът приближава за в бъдеще, когато аз ще застана на първия стол на този пулт. Този момент още не е настъпил, въпреки че свиря концерта отдавна".

Данаилова разказа, че свири на цигулка от 5-годишна възраст. А до Виенската филхармония, според нея, се стига с много труд, талант, пригодност към тази музика, както и късмет и смелост. За нея това е най-хубавата професия и иска децата й също да се посветят на нея.

Албена Данаилова посъветва младите да взимат пример от най-доброто.

"Нагоре пример винаги има. Пътят е безкраен", категорична бе тя.

Тази седмица в. New York Times публикува голямо интервю с Данаилова, която отбеляза, че неотдавнашното осъзнаване на неравнопоставеността между половете сред оркестрантите и диригентите е позволило на жените да се почувстват "по-окуражени" и "да си вярват повече".

Тя коментира, че засилващото се усещане за равенство е засилило и конкуренцията. "Дори повече, отколкото в миналото са важни постиженията", каза тя. "Защото когато вратите са отворени за всички, въпросът е: кой е най-добрият?"

"Английски кралици е имало в продължение на повече от 200 години", изтъкна г-жа Данаилова. "И те са били достатъчно авторитетни, за да ръководят с невероятен успех".

Въпреки това, казва тя, позицията ѝ не е толкова като на кралица, колкото като на капитан на футболен отбор. "Ролята ми се състои в ръководене, но и в координиране, успокояване или предизвикване, в зависимост от ситуацията", каза тя. "Като посредник между диригента и оркестъра, човек трябва да държи вратите отворени за музиката по най-добрия възможен начин."

Директорът на Виенската филхармония Даниел Фрошауер каза, че г-жа Данаилова никога не почива на лаврите си.