"Meta": Елиминирахме пропагандна операция, базирана в Китай, срещу изборите в САЩ

„Meta Platforms“ (META.O) заяви, че е прекъснала първата известна операция за влияние, базирана в Китай, насочена към потребителите в САЩ с политическо съдържание преди междинните избори през ноември.

Мрежата е поддържала фалшиви акаунти в социалните платформи „Facebook“ и „Instagram“. По информация на корпорацията е имало активност и в конкурентната платформа „Туитър“. Тя е била малка и не е привличала много последователи, заяви „Meta“ в доклад, обобщаващ нейните констатации.

Откритието е значимо, защото предполага промяна към по-пряка намеса във вътрешната политика на САЩ в сравнение с предишните известни китайски пропагандни усилия, предаде Ройтерс.

"Китайските операции, които бяхме свалили преди, говореха предимно за Америка пред света, най-вече в Южна Азия, а не пред американците за себе си", заяви на брифинг за пресата Бен Нимо, ръководител на разузнаването на глобалните заплахи в „Мета“.

"По същество посланието беше "Америка е лоша, Китай е добър", казва той за тези операции. Новата операция пък прокарва послания, насочени към американците от двете страни на политическия спектрум, които предизвикват разделение, като абортите и правата върху оръжията.

Говорител на „Туитър“ заяви, че компанията е запозната с информацията в доклада на Мета и също е премахнала акаунтите.

Според доклада на „Meta“ китайските фалшиви акаунти са се представяли за либерални и консервативни американци в различни щати. Те са публикували политически миймове и са дебнели в коментарите на постове на публични личности от ноември 2021 г. насам.

Според доклада същата мрежа е създала и фалшиви акаунти, които се представят за хора в Чешката република. Те са критикували чешкото правителство заради политиката му към Китай.

„Meta“ също така заяви, че е прихванала най-голямата и най-сложна операция, базирана в Русия, от началото на войната в Украйна. Тя я описва като разрастваща се мрежа от повече от 60 уебсайта, представящи се за легитимни новинарски организации, заедно с около 4000 акаунта в социалните медии и петиции в сайтове като базираната в САЩ група за кампании „Avaaz“.

Тази операция е била насочена предимно към потребители в Германия, както и във Франция, Италия, Украйна и Обединеното кралство. Тя е похарчила над 100 000 долара за реклами, популяризиращи проруски послания.

В няколко случая руските посолства в Европа и Азия засилваха съдържанието, съобщи Ройтерс.

Руското посолство във Вашингтон заяви, че ходът на „Мета“ следва "инструкциите на американските власти" и е нарушение на свободата на словото.

"Това навежда на мисълта, че американските технологични гиганти, които притежават най-популярните интернет ресурси, са се превърнали в слуги на политиката на американската администрация за потискане на инакомислието", заяви посолството в своя канал в „Телеграм“. /БГНЕС