Европа се мъчи да осигури специализирани кораби за увеличаване на вноса на втечнен газ

Планът на Европа да намали зависимостта от руския газ и да засили енергийната сигурност на континента зависи от способността да се осигурят специализирани кораби, които предлагат най-бързия начин за внос на алтернативни доставки и бързо изграждане на свързаната инфраструктура.

Откакто Русия нахлу в Украйна миналия месец, Германия, Италия и Нидерландия обявиха планове за осигуряване на плаващи устройства за съхранение и регазификация, или FSRU (Floating Storage Regasification Unit), които представляват танкери за втечнен природен газ с топлообменници, които използват морска вода, за да превърнат преохладеното гориво обратно в газ.

Тези корабни платформи предлагат най-бързия начин за Европа да прекрати зависимостта си от тръбопроводите, които доставят големи количества синьо гориво от Русия.

"Европа търси трескаво FSRU, за да получат енергия, каквото и да струва това", заяви пред "Файненшъл таймс" Ингвил Ашхайм, управляващ директор на базираната в Осло компания BW LNG, която е един от малкото собственици на FSRU платформи в света.

ЕС планира да намали зависимостта от руския природен газ с две трети до края на тази година и се стреми да внася в бъдеще допълнителни 50 милиарда кубически метра втечнен газ годишно. Въпреки въпросите дали има достатъчно доставки на втечнен природен газ в световен мащаб, за да отговори на нуждите на Европа, анализаторите отбелязват, че инфраструктурата може да представлява решаващо препятствие пред една такава политика.

Европа има инфраструктурата за регазификация на 170 милиарда кубически метра втечнен природен газ, но повечето свободни мощности са на Иберийския полуостров, който обаче няма достатъчно тръбопроводи, за да премести доставките към Северна Европа.