Борисов харизва част от БДЖ на Сименс

Премиерът Бойко Борисов лансира днес идеята държавното дружество "БДЖ Товарни превози" да бъде дадено за покриване на дълга на "Холдинг БДЖ" към германската банка KfW за покупката на 50 електрически мотриси "Дезиро" от "Сименс".

България дължи близо 300 милиона лева на Германия по тази сделка и този дълг ни тежи като воденичен камък. Това е уникална по своята глупост сделка, заяви пред журналисти Борисов, който се срещна с президента на Асоциацията на германските индустриално-търговски камари Ханс Хайнрих Дрифтман. 

По думите на премиера дългът за мотрисите "Сименс" може да бъде заменен за "БДЖ товарни превози", чийто първи опит за приватизация се провали, след като само един кандидат подаде документи за участие в конкурса и сега Агенцията за приватизация готви нова процедура по занижени критерии.

 Изявлението на Борисов идва в момент, в който германската банка KfW, която отпусна 190 млн. евро през 2005 г. за закупуването на 50 електрически мотриси “Дезиро”, предупреждава с официално писмо БДЖ, че са нарушили финансовото споразумение с банката, когато през 2010 г. се трансформира в “Холдинг БДЖ” и изкара всички активи на железницата в двете дъщерни компании – “Товарни превози” и “Пътнически превози”.

Проблемът с дълговете на железницата за мотрисите неведнъж е бил обект на преговори между българската страна и германската банка. Последно преговори за това се водиха през януари, когато транспортният министър Ивайло Московски коментира, че единият вариант е да се погаси задължението към германската страна със средства от бъдещата приватизация на "БДЖ Товарни превози", а втората – това да стане с пари от бъдещ заем от Световната банка, който обаче не е ясно кога въобще може да бъде получен.

Не е ясно дали идеята на Борисов въобще е обсъждана с кредитора, който ако приеме, че се сдобие с железопътен товарен превозвач с пазарен дял около 75 на сто и оценен в първия опит за приватизация минимално на 200 млн. лв.