Депутатските членове във ВСС без право да назначават, повишават и уволняват магистрати

От парламента нямат право да избират в прокурорска или съдийска квота да пращат избраниците си

"Пряк избор на членове на Висшия съдебен съвет (ВСС) от магистратската квота при широка представителност, ясни условия и тайно гласуване", предвижда проектът за промени на Закона за съдебната власт (ЗСВ). Това съобщиха от пресцентъра на Министерство на правосъдието.

Министерството на правосъдието публикува днес законопроектът с допълнително направените предложения по време на обсъждането му в Съветът по прилагане на Актуализираната стратегия за съдебна реформа на 22 и 23 февруари т.г. Решенията за назначаване, повишаване и освобождаване на магистрати ще се вземат самостоятелно от двете отделни колегии на ВСС при условията на явен вот и без възможност за надделяване на парламентарната или професионалната квота.

Новите текстове предвиждат кадровите решения в съдийската колегия, която е от 14 членове, да се вземат с мнозинство не по-малко от 8 гласа, а тези в прокурорската, която е от 11 членове, да се вземат с не по-малко от 6 гласа. В компетентността на Пленума на ВСС остава решаването на общите за съдебната система въпроси като бюджет, годишни доклади за дейността и управлението на недвижимите имоти на съдебната власт, като по никои от разглежданите точки не се допуска въздържано гласуване. Детайлно се урежда начинът на избор на членове за ВСС от квотата на Народното събрание (6 - за съдийската колегия), (5 - за колегията на прокурорите и следователите), както и от професионалната квота на съдиите (6), следователите (1) и прокурорите (4).

Предвидените в законопроекта промени са съобразени с приетите изменения в Конституцията и изпълняват основните мерки, записани в Актуализираната стратегия за продължаване на съдебната реформа, съобразени са препоръките и стандартите на Съвета на Европа и Европейския съюз по отношение на организацията на съдебната власт и независимостта на съда.

Новите текстове изискват при номинирането на кандидати за членове на съвета от депутати, задължително да се посочва за коя от двете колегии се предлага конкретният кандидат. Те трябва да са магистрати, хабилитирани учени по правни науки, адвокати или представители на друга правна професия с доказани професионални и морални качества. Гаранция за избора на професионалисти с безспорен авторитет е заложеното изискване за тях да са гласували не по-малко от 2/3 от народните представители.

За членовете на ВСС от професионалната квота е предвиден пряк избор, при който всеки съдия, прокурор и следовател ще може да даде гласа си за предпочитан от него кандидат. В момента това е невъзможно, тъй като действащият закон е разписал, че изборът се извършва от делегатски събрания, на които един делегат представлява няколко свои колеги. Проектът детайлно разписва сроковете за номинации и провеждането на изборите от професионалната квота в продължение на два последователни уикенда, като през първия да се определят членовете на избирателните комисии и да се изслушват кандидатите, а през втория - да се провеждат самите вотове. За валидни ще се считат Общите събрания, които имат кворум половината от членовете, вписани в списъците (пълният състав на съответната гилдия), а за избрани ще се считат кандидатите, получили в своя подкрепа повече от половината действителни бюлетини. Подробно са уредени правилата за утвърждаването на образците и отпечатването на бюлетините, публичността на общото събрание, присъствието на наблюдатели във всички фази на изборния процес, както и определянето, обявяването и оспорването на резултатите от изборите.

Освен гласуване с хартиени бюлетини, в преходните и заключителни разпоредби проектът предвижда и алтернативна възможност за провеждане на вота по електронен път или с машинно гласуване.

В отговор на критиките в доклада на Европейската комисия по Механизма за сътрудничество и оценка за некачествено оценяване на работата на магистратите, проектът въвежда постоянни комисии по атестиране към всяка от двете колегии на ВСС. В тях е предвидено да участват действащи магистрати, избирани от Пленумите на Върховния касационен съд и Върховния административен съд и съответно - от Върховна касационна прокуратура, Върховна административна прокуратура и Националната следствена служба.

Новите текстове изрично изключват възможността членовете на ВСС да получават допълнително възнаграждение за участието си в комисии към съвета.

Във връзка с преминаването на управлението и стопанисването на имуществото на съдебната власт от Министерството на правосъдието към ВСС са направени систематично необходимите промени в Глава двадесета, Раздел IV от Закона - „Управление на имуществото на съдебната власт“, а сроковете и реда за това са уредени в заключителните разпоредби на закона.