Българското правителство пита официално ЕК – къде да ремонтираме и поддържаме съветските бойни самолети

Шапкари в МО получават тлъсти добавки всеки месец, дори и когато миговете са неизправни

Шапкари в МО получават тлъсти добавки всеки месец, дори и когато миговете са неизправни

Българското правителство е изпратило официално запитване до Европейската комисия, къде да ремонтираме и поддържаме  старите съветски самолети МиГ-29 и СУ-25. Запитването е отправено малко преди да започне руската война срещу Украйна, по искане на Военното министерство, научи Faktor.bg от свои източници в средите на бойната авиация. Българското питане и темата с бъдещето на наличните съветски машини в бойната ни авиация са били обект и на специално обсъждане на закрито заседание в парламента с участието на министри от кабинета. Това се прави за първи път, откакто България е член на ЕС и НАТО. До сега нито едно правителство не се е съобразявало с интереса на съюзниците ни.

Скандалът около старите самолети се разгоря през януари, след като стана ясно, че в проекто-бюджета за 2022 Министерство на финансите е предвидило за МО 126 млн. за нови ремонти на миговете, а депутатът от „Демократична България“ Мартин Димитров поиска официално от МО да внесат светлина по горещата тема.
 Вместо самодейни изпълнения, този път правителството на Кирил Петков подхожда държавнически и отговорно, искайки експертна оценка от ЕК. Само до преди години министър Красимир Каракачанов сам подписа пет договора с руската РСК „МИГ“ за ремонт на осем бойни самолета. Става дума за договори за близо 100 млн. лв. без ДДС. Все още не се знае със сигурност дали всички договори от времето на министъра-войвода са изпълнени, а и какви неустойки дължат руснаците на България. Но истината е, че

бойната ни авиация е приземена,

констатацията бе направена и от шефа на авиобаза „Граф Игнатиев“ ген. Русев.

Все още няма яснота, какъв ще е отговорът на Европейската комисия, но след руската агресия срещу Украйна вече е немислимо България да си и помисля, че може да ремонтира съветските самолети в Русия, на която ЕС, САЩ и редица водещи необвързани държави наложиха тежки санкции. Освен това Кремъл обяви България и страните от ЕС като свои врагове. От друга страна, Украйна, която беше добър вариант за ремонт на самолетите е в тежка военна ситуация и едва ли ще може да поема подобни поръчки. Другата възможна опция е Полша, но и там вариантите за поддръжка са под условие, защото страната е гранична на войната, а срещу нея има заплахи от Русия.

Добър изход за България беше провалената идея да предоставим миговете на Украйна чрез посредничеството на САЩ, а да получим от тях натовски изтребители.
В същото време страната ни е принудена да  държи до 2032 година съветските трошляци до когато им е разрешеното летателно време.
Лобито на МиГ-29 у нас остава твърде мощно – то е с яки позиции в президентството, правителството и самото МО.

Противници на раздялата с МиГ-29 и СУ-25 ще бъдат от една страна политици и държавници, обвързани с Русия и кремълските интереси. Но противник ще бъде и така наречено лоби във ВВС. Става дума за доста шапкари, които освен официалните си заплати получават всеки месец и добавки за летателни часове. Говорим за крупни суми – четирицифрена сума, като първото число е различно от едно, разказват запознати. Какви са точно сумите и колко са тези шапкари се пази в строга тайна в МО, но всеки месец от бюджета изтичат едни огромни пари, а в действителност много от тези лица се водят само на хартия, че летят или имат символично по 5 часа годишно. Според стандартите на НАТО 180 часа са годишните задължителни летателни часове, действащите пилоти имат средно по 30 часа, а много от тези които получават надбавките се водят само на хартия, че летят. Освен това при пенсиониране те получават на куп 20 заплати, като им се включват и летателните добавки. Тези хора имат интерес още дълги години МиГ-29 и СУ-25 да останат на въоръжение в армията дори и да не се използват. Те са и противниците на  Ф-16, защото знаят, че никога няма да имат шанса да полетят на натовски самолети.