Катерина Яреско*, специално за Faktor.bg
Окупацията на Крим превърна корабоплаването в Черно море в проблемно. Украйна затвори всичките си пристанища на Кримския полуостров, а Русия (страна-агресор) незаконно ги експлоатира, въвличайки множество хора и компании в мръсните си дела.
Морското корабоплаване предполага дейност на множество участници: моряци и морски компании, капитани на пристанища и агенти, бизнесмени, корабопритежатели и мениджъри от различни страни - при всяко незаконно влизане в тези пристанища те се оказват замесени в общо престъпление, а именно нарушаване на суверенитета на Украйна, прекарвайки товари през държавната граница без разрешението на украинските гранични и митнически служби (контрабанда).
При влизането в затворените от Украйна кримски пристанища плащането на пристанищни такси и други плащания, които отиват в хазната на окупационната власт, означава и
съучастничество в окупацията
Особено неприятно е, когато в това вземат участие граждани и компании от приятелска европейска страна, каквато е България.
Вижте как става това чрез „примера“ на един кораб – m/v DENIZ (IMO:7361635, MMSI:620061000, Call Sign:D6A2064. Той плава под коморски флаг и е регистриран в MarineTraffic, ShippingExplorer), един от най големите нарушители на украинската граница.
Неговата пиратска дейност започва на 16 юни 2015, а за изминалите 2 години той 25 пъти е влизал незаконно в украински пристанища - 4 пъти във Феодосия, 6 в Керч и 15 в Севастопол. Корабът е специализиран само в един тип „превози” – незаконно изкарване на товари от Крим: метални отпадъци, селскостопанска продукция, сода.
Украинската доброволческа организация „Миротворец”, център за изследване на признаците за престъпления срещу националната сигурност на Украйна, мира, сигурността на човечеството и международното право, публикува обща декларацията на кораба „Дениз” при последното му влизане в пристанището на Севастопол, изпратена от Крим от един от многобройните и помощници, които не са се примирили с окупацията и на дело и се съпротивляват.
Виждаме, че печатът на кораба е български, посочена е компанията Comsul LTD, а това означава, че мениджмънтът на кораба, постоянно нарушаващ държавната граница на Украйна, се осъществява от страна от Евросъюза.
В преследването на печалба,
българските бизнесмени се превръщат в помагачи на окупаторите,
нарушават общоприетите правила на сигурността на корабоплаването, носят заплаха за частния бизнес.
Компанията може да бъде открита в базета Equasis, нейният IMO е 1458940.
Компанията-оператор на кораба-нарушител е от Бургас.
„Българска следа” откриваме и в документите на Port State Control по Черноморския меморандум и се вижда, че корабът е регистриран в България.
Последните два рейса на DENIZ са били до затвореното от Украйна пристанище Севастопол. Бил е натоварен на пристан 221 с 3000 тона сода произведена от кримския завод за сода, които след това са доставени в турското пристанище Амбарли.Трябва да отбележим, че такава незаконна дейност винаги води до цял спектър други нарушения. Например, властите на Турция са забранили връзките между своите пристанища и окупирания Крим, но доставките продължават, а това означава, че се случват още нарушения, възможна е
подмяната на документи
Така например на документите на подхода към пристанище Амбарли е посочено друго пристанище, на което уж е натоварен кораба - Темрюк. Но в системата за регистрация на корабите влизали в пристанищата на Руската федерация лесно може да се види, че корабът не е бил там, публикуваната декларация ясно сочи като товарно пристанище Севастопол, произходът на товара е кримски, а това означава, че потребителите му рискуват да попаднат с списъка със санкциите и на Украйна, и на САЩ, както заявиха от Вашингтон.
Нарушителите просто подлагат бизнесмените на неприятности.
Корабът използва често срещаща се при нарушителите уловка – изключва AIS на изхода от Босфора, пресича Черно море и влиза в пристанището, застава на пристан и извършва пристанищни операции с изключен транспондер. Да отбележим, че това се случва и с лоцмана на борда, който вместо да осъществява контрол, да способства за отстраняването на нарушенията и изпълнение на правилата за сигурност на корабоплаването, влиза в сговор с нарушителите.
Ето такава картина видяхме в сайта Маринтрафик, започвайки от 17 юни, през това време корабът е бил в Севастопол от 19 до 23 юни, върнал се е на котвена стоянка пред Босфора и едва тогава включва транспондера AIS.
А на тази снимка, направена на 10 юни 2017 на док 221 в Камъшовия залив на затвореното от Украйна пристанище Севастопол, виждаме още един един проблем, предизвикан от окупацията на Крим. Заплахата за корабоплаването: Външният вид на кораба, неговият ръждясал корпус, предизвикват големи опасения.
Как се осъществява контрол за състоянието на такива кораби? Да погледнем отново в базата на Черноморския меморандум.
Виждаме, че всички проверки откакто корабът се е заел с контрабандни рейсове, са изпълнявани на окупираната територия от самозвани инспектори, които не са назначени от законната власт.
Предполагаме, че окупаторите тук, както и в примера с лоцмана, влизат
в сговор с контрабандистите и си затварят очите
за нарушенията на нормите на безопасността.
Смятаме, че фалшивите актове на окупаторите не трябва да се вземат под внимание от цивилизования свят, корабът трябва да бъде проверен в най-близкото пристанище. Ще отбележим, че единственото изключение от реда за проверки в Крим е Бургас, пристанището, където се намира фирмата-оператор на кораба.
Нещастието, което Русия предизвика в Украйна с окупацията на части от нейната територия, откритите военни действия на Изток с голям брой жертви и разрушената инфраструктура, интензивната антиукраинска реторика, продуцирана от руската пропаганда, нарушенията в областта на морското право, природоползването и екологията, не може да бъде преодоляно без помощта на цивилизования свят, партньорите на Украйна, в нейния вектор на проевропейско развитие.
В Крим също се случват многобройни нарушения на правата на човека, за което свидетелства подаденият от Украйна иск в Международния съд в Хага.
Украйна използва всички възможни способи, които могат да доведат до възможно най-скорошно прекратяване на войната и разчита на помощ от страните-партньори.
Морското корабоплаване е една от тези сфери, където възможностите за действие на Украйна са много ограничени, корабите-нарушители не влизат в пристанища, контролирани от нашите власти, но пък активно посещават страни от черноморския басейн, поддържат връзки с тях, както виждаме от примера с българската регистрация и мениджмънт на кораба DENIZ.
Решителните действия на властите на съседните страни по отношение на нарушителите, обсъждането на този проблем в медиите, неравнодушието в обществото към проблемите на най-близките си съседи, адекватното отношение към бизнесмените, които в преследването на нечестни печалби влизат в сътрудничество с агресора, би помогнало за преодоляването на проблема, с който се сблъска Украйна, а това означава и скорошно установяване на мира на европейския континент.
*Катерина Яреско e доброволец на Международната организация InformNapalm и Център Миротворец (Украйна)
Още от Петък 13
100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда
Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци
Доклад-бомба: Офицери от армията и разузнаването на НАТО в колаборация с руските мрежи за хибридни операция
Руски държавни медии прокарват промосковска пропаганда чрез сенчести културни и политически организации
Представянето на един антибългарски пасквил в Босилеград - сръбски буламач, нито се яде, нито се пие...
Да теглиш гранична бразда посред селото, да разделиш семейства, братя и сестри, роднини и съседи и после да твърдиш, че те принадлежат на различни етноси, е истинско престъпление