Огнян Минчев
Белград ликвидира не самоКоридор 8. Беше близко до ума, че ако допуснем на власт в Скопие да дойдат най-ретроградните наследници на сърбокомунистическия елит от миналото (ДПМНЕ-Шумадия), авторитарният путинистки режим в Белград ще положи максималните усилия за
реставрация на своя квази имперски контрол върху Вардарската бановина
Сърбия днес може да си позволи това за първи път през последните 35 години - през които загуби войните за югославското наследство. Геополитическото противопоставяне между Запада и силите на ревизионистичната автокрация в Москва, Пекин и Техеран даде нови шансове на Белград да възроди своята уродлива версия на брутален квази имперски колониализъм на Балканите. Нещо повече - това възраждане се осъществява в рамките на активно развиващата се антиевропейска - анти демократична ос между Будапеща, Белград, Братислава, Баня Лука и - вече - Скопие.
България е основния губещ от развитието на тази ос, тъй като тя възражда системата на цялостната ни геополитическа изолация след 1919 г. и след 1945-49 г., когато София бе превърната в безропотен бантустан на сталинистката комунистическа империя. Тези, които управляват България от 20 и повече години насам трябваше да познават модерната история на Балканите и да действат в услуга на българския национален интерес - а не в интерес на собственото си невежество и малодушие пред външен имперски натиск.
Ако възродените
колониални апетити на Сърбия
са осуетили Коридор 8, то безхаберието и малодушието на българските управници вече десетилетия наред осуетяват самата мисъл, самия публичен дебат за възможно изграждане на Коридор 10 през България по начин, който да го превърне в конкурентна алтернатива на разклонението на Коридор 10 от Атина през Скопие и Белград до Будапеща и Виена. Съществува вариант за конкурентна алтернатива през България и този вариант включва магистрала Струма до София, с продължение към тунел през Петрохан, Монтана и Видин към Арад (Румъния) и Будапеща. Някой би възразил - магистрала Хемус върши точно тази работа. Не, не я върши точно. Защото пътят от София през Витиня и Ботевград до Враца и Монтана удължава маршрута Атина - Будапеща с над 110 км. повече, отколкото алтернативата през Скопие и Белград. Пътят през Петрохан към Монтана и Видин "стопява" тази разлика и превръща българския маршрут към Центрана Европа в конкурентна алтернатива на трасето през Сърбия. Кой би предпочел да влиза и да излиза два пъти от територията на ЕС, ако може изобщо да не напуска тази територия, особено с облекченията, които ще настъпят при пълното присъединяване на България и Румъния към Шенген? Прокарването на този маршрут на Коридор 10 е в съгласие и с интересите на Румъния да поеме голяма част от трафика към Централна Европа на своя територия.
Неспособността на официална София да осъществява промислена и последователна стратегия на своята балканска политика възроди интереса на нашите западни партньори - освен интереса на Москва - към потенциалната роля на Белград като специфичен център - разпределител на геополитическите съотношения и баланси в региона. Този
системен автогол,
който си вкарваме с недомислени политики и лекомислени политици е достоен за съжаление. Добрата новина е, че все още не всичко е загубено. Аз бях и си оставам скептик по отношения мярката "вето", която наложихме на Скопие по идентичностни проблеми. Но съм ентусиазиран привърженик на категорична българска позиция за скоростно довършване на Коридор 8 като предусловие за европейската интеграция на РС Македония. Смятам също така, че българското правителство е необходимо да планира и осъществи час по-скоро проект за концесия на една нова магистрала София - тунел Петрохан - Видин като ключов сегмент на алтернативен и конкурентен маршрут от Атина, Истанбул и Близкия изток към Централна Европа. Белград, разбира се ще беснее и ще пречи. Хайде сега да видим големите юнаци и воеводи в София как ще си премерят "топките" с четническите разбойници и наглеци от непосредствения "Запад"!