Свидетелите - пътеводител в измислената история на Македония

Как директорът на Музея на Холокоста в Скопие накара роднините си да доказват съществуването на „българския фашистки окупатор“

Авторът изследва архивите на ДС

Авторът изследва архивите на ДС

Силвия Авдала, Tribuna.mk

   За да разберат добре тезите на Музея на Холокоста в Скопие, неговите посетители е добре да обърнат специално внимание на свидетелите – онези симпатични стари хора, чиито интервюта в експозицията са прожектирани на десетина монитора.

 Кои са преживелите трагичните събития

 от 40-те години на миналия век и какво разказват?

 Жамила Колономос, Аврам Садикарио, Бено Русо, Роза Русо, Хаим Леви, Мориц Романо са по-близки или далечни роднини на днешния директор на музея – Горан Садикарио. Да интервюираш първо бабите си за нуждите на експозицията може и да е практично, особено ако си решил твърдо да обслужваш общата идея за вината на „българския фашистки окупатор“. Ето какво твърдят свидетелите: „българите се отнасяха с всички в Скопие, както германците с евреите в Полша“, „когато дойдоха германците имаше надежда, но когато дойдоха българите – стана страшно“, „не смеехме да се покажем – българите стреляха на месо“, „българите депортираха всичките ни роднини“, „ограбиха ни цялото имущество“ и „жестоко страдахме от българската окупация, за това и избягахме при сръбските партизани“.

 След всички интервюта остава въпросът, все пак имат ли основание оцелелите евреи да говорят по този начин и 

има ли поне капка истина

 в разказа им? Как се отнасяше България с евреите от т.нар. „нови земи“? 

skopie_muzei_holokost.jpg

Музея на Холокоста в Скопие

Факт е, че няма данни за нито един застрелян евреин в Македония и Беломорието – особено от българската администрация. Нещо повече – известна е акцията на секретаря в община Скопие – Йордан Желязков, който сигнализира еврейската консистория за готвената депортация и така 200 души успяват да избягат в Албания, в старите предели на България или в сръбски партизански отряди. 64 са евреите от тютюневия склад в Скопие, които са пуснати в нощта, в която са поверени на българска охрана – с мотива че са лекари, аптекари, зъболекари и техните семейства. Няколко семейства са спасени от български полицаи. Затова и в грамата, по повод  депортацията от Скопие германският консул Вите твърди, че следствие на саботажите на българската администрация, депортираните евреи са с 10% по-малко от първоначално предвидените. Същата е ситуацията в Беломорието, където например полк. Цветан Мумджиев, ръководил 200 евреи от Драма и Кавала, мобилизирани в трудовата повинност в старите предели, преди готвената депортация – освободил ги в безсрочен отпуск, за да бъдат приютени в семейства от Пловдив. 

  Свидетелката Жамила Колономос е от Битоля. През 1941 германската армия я заварва като член на младежката организация „Ашомер ацаир“. Жамила бързо се ориентира към бойните групи, в помощ на югославските партизани. Когато две години по-късно е обявена депортацията на евреите, баща и настоява тя да се укрие, защото е наясно с терористичните и акции срещу германски охранителни постове на оръжеен склад. Съгражданинът и – Богоя Силяновски и предлага да я прибере в магазина му за цигари – заедно с други момичета.  На 7 април всички те се присъединяват към партизаните. Съпругът и Аврам Садикарио е от същия град. Депортацията на евреите го заварва в София, където води брат си на лечение. Аврам решава да не се връща в Македония и остава да живее при софийско семейство. През юни, когато излиза заповедта евреите от София да се отправят към провинцията той придружава семейството в Плевен. По-късно преминава в нелегалност, като прави опити да взривява складове за оръжие, както и да освобождава арестанти. В края на 1944 г се записва да учи медицина в София и се завръща в Скопие като дипломиран педиатър.  

  Свидетелката Роза Русо – също от Битоля има може би най-малко основание да оплюва „българския фашистки окупатор“. През 1943 г. е заловена като участник в терористична група, съдена и остава в софийски затвор до септември 1944 г. Завръща се в родния си град, където се омъжва за партизанина Бено Русо.   Моминско фамилно име на Роза е Камхи. Чичо и – Рафаел Камхи е смъкнат от влака в Солун, защото българският цар Борис му е издал указ с който му връчва българско гражданство, по настояване на активисти на ВМРО, а Камхи е тогавашният касиер на организацията. Нищо че днес в Северна Македония считат тогавашната ВМРО за фашистка организация. Съпругът на Роза – Бено завършва Втората световна война като генерал от Югославската армия. Напуска я чак през 1980 г, когато умира Тито. Твърди че след септември 1944 г едновременно воювал срещу германци и българи – при какви обстоятелства се е случило това – остава загадка. 
Мориц Романо посреща германската войска в Битоля като член на Съюза на югославската комунистическа младеж. През 1942 г. по време на терористична акция е заловен, съден и изпратен в затвор във Варна, където остава до септември 1944 г. После се завръща в Скопие, където биографията му дава всички активи на партиен функционер – до смъртта му – през 2010 г. 

Общият поглед върху всички експонирани свидетели очертава и общите им белези – те не само са роднини и съграждани. Всички са част от югославската партизанска съпротива, естествено и от комунистическата партия. Измежду тях има и такъв, който признава че в нощта на българската охрана на тютюневия склад в Скопие също бил освободен …. защото излъгал, че е доктор. Измежду свидетелите няма такива, които ще ви разкажат как българските войници в Скопие са посрещани като освободители. Никога до екраните в музея няма да достигне интервю със Сами Рафаел например, чийто баща Леон е също активист на ВМРО, а майка му – еврейка от Ниш, която успява в София по време на войната, ако и в лишения да отгледа не само собствените си деца, а и децата на починалата си сестра. Сами до последно беше изключително

 благодарен на безценния шанс да е живял в Царство България

 Музеят обаче отчаяно се пази и от още една категория свидетели – тези оцелели македонски евреи и техните наследници, които никога не дадоха съгласие да се оплюва от името на цялата еврейска общност българската администрация. А също и бяха категорично несъгласни върху имотите им да се построи уродливата сграда с размерите на МОЛ, наречена Музей на Холокоста.