Защо мъртвият е обичайният виновник за падналия МиГ-29

Основната причина при тази трагедия е слабата организация на системата във ВВС

Орлин Станчев

Орлин Станчев

Орлин Станчев, капитан далечно плаване

Както при всеки голям инцидент, така и аварията с български МИГ 29 на 9 юни т.г. край Шабла  си има както своята основна причина (root cause) така и спомагателни причини (contributing factors).

По време на работата си във Великобритания съм завършил специализиран курс към Petrofac, Абърдийн, където изучавах разследване на аварии, а по-късно лично съм разследвал няколко такива в морския сектор и в индустрията по добив на нефт и газ. Този опит ми позволява да направя аналогия между гибелта на  МиГ -29 и някои от авариите, които съм разследвал. Една част от разследваните аварии на море съм изнесъл на командирски съвет във Военноморското училище в гр. Варна  по време на отпуските ми.

Погиването на МиГ- 29 с майор (посмъртно подполковник, б.а.) Терзиев е аналог на голяма авария с плавателен съд на море, със загуба в случая на един човешки живот и материални средства – самолетът. Освен това, разследването на Министерството на отбраната не говори за конкретни факти, за вероятни версии, както следва и без налични данни от „черната“ кутия.

Вероятните причини са както следва:

Версия 1: Технически отказ на самолета.

Версия 2: Поразяване на самолета или на пилота от осколки от ракетата, която самият той е изстрелял по целта.

Версия 3: Сблъсък с водата вследствие на загуба на ориентация от пилота.

Първите две версии се изключват, неизвестно защо. Остава третата причина – човешкият фактор  - загуба на ориентация на пилота. 

Това се приема от Министерството на отбраната за основна причина за аварията.

Горните твърдения се

непълни и непрофесионални

по следните причини:

1. Няма данни от „черната“ кутия.

2. Пропуснато е да се отбележи вероятното присъствие в района на  вероятни неприятелски ВВС или неприятелски зенитен комплекс, който да е свалил нашия МГ 20.

3. Изброените по-горе причини са „вероятни“, но не са абсолютно сигурни. 

Сочената като основна причина - човешкият фактор  - загуба на ориентация на пилота, не е основна, а само един спомагателен фактор . При разследване на аварии за основна причина не могат да се приемат техническа неизправност, човешката греша или състоянието на времето, като ден, нощ или метеорологичните условия.

Основната причина при тази трагедия е 

слабата организация на системата, 

в случая дадено подразделение на ВВС,  липсата на надлежна оценка на риска с посочени граници за спиране на учението при отказ на парашутната система на целта за поразяване, при прекалено снижение на самолета по височина над морската повърхност и др.  Кой се е подписал за това учение и кои са били конкретните ръководители. Те имат имена. Или, ако е имало такава оценка, неизвестно защо тя не се е следвала от ръководителя на полета и на учението.

Резонно е да се запитаме - защо   „черната“ кутия е изпратена за проучване в Русия, а не в Украйна, където тя е произведена? Това е много сериозен въпрос и ВВС трябва да  даде на обществото отговори. Ако руски ВВС имат намеса в свалянето на нашия МиГ- 29, не е ли логично „черната“ кутия да се разчете от ГРУ така, като дяволът чете евангелието. 

На това отгоре, защо Министерството на отбраната избира за най-вероятна причина за катастрофата загубата на ориентация на пилота. Тук отговорът е елементарен - пилотът вече го няма, за да каже истината и да се защити. От друга страна, разследването на МО за гибелта на самолета МиГ- 29 край Шабла подрежда причините за аварията като поставя каруцата пред коня. Така сваля всякаква вина от себе си и я прехвърля от болната глава на здравата (и вече мъртва). 

Добре е, че вдовицата на покойния пилот изразява с болката си своята будна гражданска съвест, за да назове нещата такива, каквито са в действителност.