10 зловещи причини да не вярваме на режима на Путин

В Русия сме стигнали дъното - краят на правовата държава

Валерий Ришкин

Валерий Ришкин

Валерий Ришкин, депутат в руската Дума, Ехото на Москва

Държавната дума прие на трето, и последно четене и с гласовете на "Единна Русия" още един антидемократичен закон, който ще наказва всеки гражданин, който проявява неуважение към властта. Така тази власт само добавя още  причини да не я одобряваме. 

Ето 10-те най-очевидни от тях:

1. Увеличената възраст за пенсиониране. Без съдебен процес и разследване, управляващите "осъдиха" всички хора на пет години задължителен труд. Те твърдят, че средната продължителност на живота е станала над 70 години, но не уточняват, че това е статистическа прогноза за тези, които току-що са родени.
Според "Росстат" през 2006 г., та дори през 2014 г., повече от половината мъже умират на 65-годишна възраст, но и за това властите деликатно мълчат.

2. Провалът на безплатната здравна система. За да могат жителите на Русия наистина да живеят по-дълго, е необходимо да се осигури универсален достъп до високотехнологични медицински грижи и услуги. Вместо това властта от 2012 до 2018 г. ликвидира 1 000 болнични заведения и намали броя на болничните легла с почти 165 хиляди.
Наличието на лекарства рязко е спаднало както в селските региони, така и в големите градове, дори в Москва, където редица райони са останали без болници. Освен това, растат смъртните случаи в домашни условия, както и смъртността заради забавена медицинска помощ, опашките пред лекарските кабинети и претъпканите здравни заведения.
Комунистическата партия на Руската федерация предварително предупреди ръководството на страната за ужасните последствия от подобна "оптимизация" на здравната система. От години властите твърдят, че са осъзнали грешките си, но никой не се зае да възстанови повече от закритите болници.

3. Тотална корупция. През 2015-2018 г. щетите от разкрити корупционни схеми надхвърлят 200 милиарда рубли. През 2017 г. в Сметната палата са констатирани финансови престъпления за над 1,5 трилиона рубли. Убеден съм, че една обективна проверка ще установи, че поне половината от бюджета на страната е откраднат.
Но правителството отказва в съответствие с чл. 20 от Конвенцията на ООН срещу корупцията да инкриминира деянията, свързани с  незаконно забогатяване на длъжностни лица, чиито действителни разходи надвишават официално декларираните разходи, както и да конфискува имуществото им и налага забрани да инвестират в недвижими имоти в чужбина. По-добре е да се спестява от парите за пенсионерите и други социално уязвими категории руски граждани.

4. Чудовищна социална стратификация. Под линията на бедността - според официалните статистики - днес са почти 20 милиона от руските граждани. Това са абсолютно бедни хора. Като цяло бедните в Русия са повече от половината в страната. Техните годишни доходи не надвишават 25 хиляди рубли.
На този фон многомилиардните премии на шефовете на държавните корпорации нарастват, въпреки че това възпрепятства  изпълнението на поставените от властта социални задачи. В продължение на много години, същият този "Газпром" не можа да газифицира селата, да изпълни обещанието си - да достигне газ до всяка къща.

5. Увеличаване на данъците и таксите. Правителството повиши ДДС до 20%, данъците върху имущество и земята, въведе данък на самоосигуряващите се лица, екологичен данък, иска да въведе и т.нар. данъци градина и безработни, обсъжда увеличението на данъка върху доходите на физическите лица до 15% и т.н. Затова пък през 2019 г. вече е възможно безнаказано да се секат стари дървета в гората.
Разбира се, правителството е против въвеждането на прогресивното данъчно облагане, защото ние не сме Германия, Обединеното кралство, Сингапур, Австрия или Китай, където минималният данък е от 600 000 до над 1 милион рубли годишно, а за супер богатите - данъчната ставка достига до 45% от доходите.
Но ние имаме същите топ мениджъри на държавни корпорации, които плащат вноски в пенсионния фонд по-малки от останалите. При заплата по-висока от 1.021 милиона рубли, процентът, който плащат на държавата, е не 22%, а само 10%  над тази сума. Богатите не трябва да прехвърлят в бюджета за ЗФР повече, отколкото получават. А бедните, според логиката на властта - трябва.

6. Неограничен ръст на цените и тарифите. С завидна стабилност тарифите за жилищни услуги нарастват. Правителството въведе налози върху ремонтите, които да влизат в  специални фондове, но пренебрегна факта, че шефовете на дружествата продължават да събират от гражданите абсолютно същата сума, като променят в квитанцията само думата “капиталови” с  “текущи” ремонти.
Повишаване на цените за храна. За да стане незабележимо, в магазините се появяват опаковки с 9 яйца,  900 и 800 мл мляко в бутилка, 180 г масло и др. Властта прояви героически подвиг, за да замрази за момент повишаването цените на бензина и дизеловото гориво, които растяха, независимо от динамиката в цената на  електроенергията на световния пазар. Основната цел беше да не се помни в същото време колко струва литър гориво в други страни производителки, като  Сирия (24,5 рубли), Иран (20,5 рубли), Туркменистан (16 рубли) и дори Венецуела (0,5 рубли).

7. Кредитно робство. Общият дълг на гражданите по заеми надхвърля 15 трилиона рубли и продължава да расте постоянно. Според Обединеното кредитно бюро (ОКБ) само през януари тази година са раздадени 2.58 млн. нови кредити на обща стойност 550.61 млрд. рубли.
Делът на кредитополучателите с пет или повече кредити през първата половина на 2018 г. се е повишил до рекордно ниво от 5.62% от общия брой кредитополучатели. Увеличението се наблюдава за трета поредна година.
В същото време правителството отказва да обяви кредитна амнистия и да ограничи законно лихвите по кредитите в някакви разумни граници.

8. Подкопаване на основните демократични институции: избори и референдум. Управляващите безцеремонно могат да отнемат победата на комунистите в Приморие и никой няма да носи никаква отговорност.
Могат с помощта на общинския филтър  напълно да предотвратят участието на най-силните опозиционни кандидати преди изборите. И в същото време заявяват, че „никой не прави нищо” за решаване на проблема с неоправданата филтрация, без да вземат под внимание трите законопроекта на Комунистическата партия на Руската федерация: на пълното премахване на общинския филтър, той да не се прилага по отношение на фракции и политически сили, които са преминали процентната бариера, и за възможността  общинските съветници да поставят подписи за произволен брой кандидати (като между другото не бива да се възпрепятстват елементи, посочени като социално опасни и срещу които бе въведен този филтър).
Освен това правителството може да се откаже от механизмите за наблюдение и обществен контрол над избирателния процес и по-специално - по време на преброяването на гласовете. Например, като се въведе електронно гласуване на изборите за местна власт.
Това също е в нарушение с правото да се гласува, както и при гласуването по местоположение, в което участват 6 милиона гласоподаватели, които се сблъскват с явно бездействие от страна на правоохранителните органи (дори в ситуация, когато например СИК № 2304 на Обручевский район на Москва в списъка на избирателите по местоживеене e премахнала имената на 57 лица, по-специално, липсва информация за мястото на регистрация, или от автономния окръг Ханти Мансий, област Иваново, друг район на Москва и др.).
Съответният проектозакон за електронното гласуване вече е внесен. Но след това по-лесно е незабавно да се приеме закон, с който да бъде обявено, че „Обединена Русия” и „независими” кандидати са спечелили изборите в Москва. И ще бъде по-честно.
В отговор на официалната власт, която повиши възрастта за пенсиониране, регионални общности паралелно с Комунистическата партия на Руската федерация пожелаха да организират референдум срещу това, за да бъде спрян истинският плебисцит. От кога властта не се интересува от мнението на хората?

9. Нарушаването на закона. Когато следващите окошарени отиват в затвора не заради създаването на престъпна общност, поръчването на убийства, за изборни измами, фалшифициране на документи и други престъпления, не в резултат на парламентарни запитвания от страна на опозиционни парламентаристи, а заради междуличностни конфликт - стигнали сме дъното. Краят на правовата държава.
Оказва се, че въпросът с наказателното преследване може да бъде решен независимо от това дали има извършено престъпление. От една страна, добре познатите престъпници могат спокойно да се разхождат на свобода, но от друга - твърде активните депутати от опозицията на практика могат да бъдат осъдени (като моя колега Владимир Бесонов).

10. Унищожаването на свободата на словото и информацията. Масовите медии, които ще пишат за тези 10 причини да не одобряваме властта в Русия, рискуват да бъдат санкционирани за умешлено разпространение на невярна социално значима информация. Такъв законопроект беше приет и то на трето четене.
Вие ще питате - какво невярно има тук? Е, разбира се! Например, пенсионната реформа не е атака срещу обикновения работник,  а за да бъдат повишени пенсиите и да се осигури стабилността на пенсионната система. Нима това е неразбираемо?

Всичко, което изрекох тук, разбира се създава заплахи за нарушаване на обществения ред: хората, които също не одобряват тази власт, могат да излязат на улицата и да започнат да протестират срещу произвола и беззаконието. Или властта ще ми потърси отговорност за обидата, която съм нанесъл на гражданите.
Така че гражданите и журналистите е по-добре да не рискуват.