Срещата на върха: Франция и Германия носят товара си в Брюксел

Очаква се двете най-големи държави в ЕС да вкарат в дневния ред собствена програма

Срещата на върха има официален дневен ред, но се очаква Франция и Германия да вкарат в него собствена програма.

Коалиционното правителство на Германия не може да спре да се кара. Във Франция е неспокойно заради протестите. Двете най-големи държави в ЕС си носят товара и в Брюксел.

Лидерите на ЕС се надяваха, когато се съберат днес в Брюксел за двудневна среща на върха, да се съсредоточат върху икономиката и външните работи. Но Германия и Франция вече са си присвоили събитието.

Берлин се опитва в последния момент да спре един вече утвърден план - постепенното премахване до 2035 г. на традиционните автомобили с двигатели с вътрешно горене. Париж е недоволен, че ЕС е пропуснал ядрената индустрия в законодателен пакет, целящ да задържи инвеститорите в чисти технологии в Европа и далеч от САЩ и техните примамливи субсидии, пише „Политико”.

Освен това Франция има и вътрешни проблеми. Очаква се днес страната да спре работа, тъй като синдикатите призовават работниците да протестират срещу крайно непопулярния стремеж на президента Еманюел Макрон да повиши пенсионната възраст. Очаква се да бъдат нарушени общественият транспорт, работата на училищата, сметосъбирането и влаковите услуги.

Германия също има свои собствени проблеми у дома. Трипартийното правителство на страната редовно се сблъсква с разногласия, което го кара да променя курса и да протака решенията, което създава сериозна главоблъсканица в Брюксел.
"Разправията около постепенното премахване на автомобилите с вътрешно горене става все по-абсурдна и сега заплашва да засенчи срещата на върха на ЕС", заяви Тери Райнтке, германски член на Европейския парламент, който е съпредседател на групата на Зелените.

Казано по-просто: Теренът е налице.

(Не)официалният дневен ред

Лидерите на ЕС, разбира се, ще продължат да работят по официалния дневен ред, който включва одобряване на сделката за доставка на 1 милион боеприпаси за Украйна. Но след като преговорите вече са започнали, всички погледи ще бъдат насочени към това колко шум ще вдигнат Германия и Франция по своите любими теми.

Няколко дипломати, участващи в подготовката на срещата на върха, заявиха, че и двата въпроса - правилата за автомобилните емисии и дали ядрената енергия се счита за "чиста" - вероятно ще бъдат повдигнати по време на самата среща, като се има предвид, че по-широката тема на срещата на върха е европейската икономика и нейната конкурентоспособност.

Предвижда се днес лидерите да разговарят и по въпросите на търговията, като Германия вероятно ще се застъпи за така наречената сделка на Меркосур с Южна Америка - още една ябълка на раздора с Франция, която се отнася с подозрение към предложеното споразумение.

От Елисейския дворец потвърдиха по време на брифинг в сряда, че Макрон ще изрази позиция поне по ядрения въпрос.

Макрон планира да каже на колегите си, че трябва да се включат в "стратегическа дискусия" за ядрената енергетика, сподели служител на Елисейския дворец при условие за анонимност. "Президентът ще произнесе седяща реч за ядрената енергетика и нейното място в нашите усилия за декарбонизация".

Служителят твърди, че в последните предложения на ЕС ядрената енергетика е била третирана по "неравностоен начин", включително законодателния пакет, наречен "Закон за нулевата индустрия" (Net Zero Industry Act), разработен в отговор на американския Закон за намаляване на инфлацията, който заделя милиарди за зелени субсидии за бизнеса.

Официалният представител настоява, че Франция "не е единствена" в искането си за "по-малко дискриминация срещу ядрената енергетика".

"Трябва да бъдем последователни", каза той. "Не можем да кажем "да" на ядрената енергетика в понеделник и "не" във вторник или в сряда".

Но вече има признаци, че Макрон ще се сблъска с препятствия. Германия, която има значителна власт в Брюксел, се противопоставя на класифицирането на ядрената енергия като "зелена". Това е и особен проблем за германските Зелени, които са част от управляващата коалиция в страната.

Министър-председателят на Люксембург Ксавие Бетел, който често е смятан за съюзник на Макрон, също предупреди в интервю за „Политико”, че не трябва да има "европейски етикет" за ядрената енергия.

"Смятаме, че ядрената енергетика не е нито устойчива, нито безопасна, нито бърза", каза той. "Всеки може да прави каквото си иска. Но за мен би било погрешно да се слага европейски етикет върху ядрената енергия, който да я определя като зелена, безопасна или възобновяема."

Берлин залага на електронните горива

Целта на Германия е да получи дерогация, която да ѝ позволи да продължи да продава автомобили с двигатели с вътрешно горене и след 2035 г., стига те да работят с електронни горива - синтетична алтернатива на изкопаемите горива.
Понастоящем германското министерство на транспорта води преговори с Европейската комисияза намиране на заобиколен вариант за електронните горива.

Този стремеж е подкрепен от Италия, Чехия, Полша и България, въпреки че по-голямата част от блока е разгневена от факта, че Германия е направила 11-часов опит да промени правила, които вече са били приети.

Тази седмица германски официални лица признаха, че въпросът може да се пренесе и на срещата на върха.

"Не може да се изключи възможността [електронните горива] да бъдат обсъдени в кулоарите на срещата на върха", заяви високопоставен германски служител пред репортери в Берлин.

Някои повдигнаха въпроса, че Германия и Франция може да подготвят споразумение "quid pro quo" (нещо за нещо – бел. ред.), което да бъде обсъдено в тези "кулоари". Твърди се, че Франция ще се съгласи с натиска на Германия за електронните горива в замяна на това ЕС да подкрепи ролята на ядрената енергия в Закона за нулевата индустрия и други законодателни актове, свързани с климата.

Дори е планирана двустранна среща между президента Макрон и германския канцлер Олаф Шолц в периферията на срещата на върха - вероятно за петък сутринта.

Въпреки това официални лица омаловажиха възможността за сключване на такава сделка.

Вместо това служителите на Комисията обмислят докъде могат да стигнат, за да предложат на Берлин ограничено правно пространство за продажба на малък брой превозни средства с електронно задвижване след 2035 г., най-вероятно само луксозни автомобили.

Лидерите обаче ще дадат някакъв сигнал за това какво мислят по въпроса за ядрената енергия. По време на срещата на върха те трябва да произнесат първоначална присъда по Закона за нулевата индустрия като част от дискусия за това как ЕС реагира на Закона за намаляване на инфлацията.

Дори обаче Макрон да получи точно това, което иска в Брюксел, в петък във Франция отново ще се чуе вой на протести и ще се натрупат купчини боклук.