Росен Желязков: От декември започва механизмът за изплащане на 30 млн. лева на автобусните превозвачи

Росен Желязков

Росен Желязков

Няма мек или твърд локдаун. Няма "почти" блокада, както обявиха някои медии, има мерки. Това каза в предаването "Лице в лице" по БТВ министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.

Няма да бъде ограничавано движението, няма да има вечерен час, няма да има ограничение за движение в паркове и градини. Утре кабинетът ще обсъди тези мерки, за сектор "Транспорт" не мисля, че ограниченията ще имат такъв ефект. Мерките трябва да бъдат социално приемливи, социално поносими и симетрични. Не мисля, че трябва да има ограничения в движението на влаковете и работата по подготовката на водачите. Важното е мерките да се спазват, защото обществената солидарност не е по-малко важна от самите мерки. Моделът, в който ограниченията са фокусирани само към ограничаване на натиска към болничната система, но дават възможност на икономиката да функционира сравнително нормално, ще бъде адекватен, заяви Желязков.

Заедно с мерките, които да ограничават определени дейности, се разглеждат и компенсаторните мерки, посочи транспортният министър.

От декември започва механизмът за изплащане на 30 млн. лева на автобусните превозвачи. Ако мярката бъде успешна, тя ще бъде продължена догодина. С бранша намираме общ език поне за смекчаване на ефектите от пандемията, добави той.

По думите му твърденията, че със законови промени се отваря пътят за бонуси за чиновниците насред кризата с коронавируса, не са верни. Не става въпроса за възнаграждения. Става въпрос за участието на главните секретари в органите като форма на контрол, а не като форма на икономически облаги. Ако държавата има търговски дружества, трябва да има контрол. Моето мнение е, че главните секретари могат да участват в бордовете, но да не получават възнаграждение. Нека да видим какво ще бъде прието в парламентарната комисия, защото в момента говорим за нероден Петко, посочи Росен Желязков.

Той коментира и обявения за утре протест на автобусните превозвачи и таксиметровия бранш в знак на недоволство от подкрепеното от депутатите президентско вето върху промените, които инкриминираха нерегламентирания превоз на пътници. Като транспортно министерство подкрепяме инкриминирането на нерегламентираните превози. В момента сивият сектор е около 30% от превоза на пътници. Тук изобщо не става въпрос за туризма и случайните превози, които са регламентирани в закона. Нерегламентираният превоз обикновено се извършва от бусове, като шофьорите казват, че возят роднини и приятели, които не им заплащат нищо. Регламентирането на този превоз е много важно за сигурността на пътниците и за изсветляването на бранша. Затова тези мерки са необходими. Това поведение е общественоопасно и трябва да бъде санкционирано. Държавата подкрепя и застава зад исканията на превозвачите, затова не бих подкрепил готвената от тях блокада. Ходът на държавата е да се предложат нови текстове, които да инкриминират тези текстове, каза още министърът на транспорта.