Тежък удар: Volkswagen не можа да спаси активите си в Русия

Московски съд замрази всички активи на германския производител на автомобили

Руският съд в понеделник замрази всички активи на Volkswagen в страната, което е поредната пречка пред германската компани в опитите й да се освободи от активите в Русия, предава Reuters, цитирана от "Фокус".

Volkswagen, заедно с други чуждестранни производители на автомобили, спря дейността си в Русия миналата година, след като западните страни наложиха безпрецедентни санкции на Москва заради конфликта в Украйна.

Volkswagen се опитва да продаде своите руски активи, включително водещия си завод в град Калуга, който има производствен капацитет от 225 000 автомобила годишно и е спрян от март 2022 г.

Руският автомобилен производител ГАЗ, който трябваше да произвежда автомобили на Volkswagen в завода си в Нижни Новгород, се опита да спре всяка продажба като част от дело срещу германския автомобилен производител за това, което според ГАЗ е нарушение на договора, след като Volkswagen прекрати споразумението за производство през август.

В съдебни документи ГАЗ заявяват, че опитите на Volkswagen да излезе от руския пазар излага собствените й интереси на риск и търси 15,6 милиарда рубли (201,3 милиона долара) обезщетение за прекратения договор.

Руският съд в понеделник се съгласи да замрази всички активи на Volkswagen в Русия, докато тече съдебният спор с ГАЗ.

По-рано тази седмица чешкият производител на автомобили Skoda Auto, част от Volkswagen Group, заяви, че е във финалната фаза на сделката за продажба на своите руски активи.

Русия задължава компаниите от "неприятелските" страни - тези, които са наложили санкции на Русия - да получат одобрение от правителствена комисия за продажбата на всякакви руски активи.

Чуждестранните инвеститори се страхуваха, че Русия може да предприеме национализация на стратегически активи, след като бяха въведени ограниченията върху продажбите.

Миналия юли президентът Владимир Путин издаде указ за овладяване на пълния контрол над газовия и петролен проект Сахалин-2 в Далечния изток на Русия, като на практика взе почти 50% от проекта от Shell и две японски търговски компании, които се отказаха да изпълняват частите по договорите си.

Други водещи западни производители на автомобили напуснаха руския пазар. Миналата година френската Renault продаде мажоритарния си дял в Автоваз на руско държавно дружество срещу символичната цена от една рубла - ефективно отписвайки активи, които преди това оцени на 2,2 милиарда евро.

Руската автомобилна индустрия беше една от най-тежко засегнатите от решението на Москва да изпрати десетки хиляди войници в Украйна през февруари миналата година.

Преди това разчитащо на западни инвестиции, оборудване и части, производството на автомобили миналата година спадна с безпрецедентните 67% до най-ниското си ниво от разпадането на Съветския съюз.