ВАС отмени екостикерите за автомобилите

От транспортното министерство смятат да обжалват решението

Петър Славов

Петър Славов

Тричленен състав на Върховния административен съд отмени екостикерите за колите, които бяха въведени в България през 2021 година. Лепенките се получаваха при преминаване на годишен технически преглед. Замисълът на мярката беше да се ограничи движението на силно замърсяващи автомобили в централните градски части, предаде Нова ТВ.

От транспортното министерство смятат да обжалват решението пред петчленен състав на съда.

Решението на ВАС отново повдигна въпроса нужни ли са изобщо екостикерите и не трябва ли шофьорите да имат възможност да вдигат еко категорията си след модификации по колата.

Ако автомобилът се движи с дизел, категорията е ЕКО-4. Ако се монтира газова уредба, това няма да я направи категория ЕКО-5. Това има своето обяснение - ЕКО стикерите дават категория не на цялата кола, а на двигателя и съставните му части, посочват експертите.

"Когато тези елементи ги няма и не са част от конструкцията на колата, няма как те да са по-екологично чисти и да се вдигне категорията”, коментира автомобилният експерт и собственик на автосервиз Румен Дунев.

От транспортното ведомство обясниха, че ще обжалват решението, но мотивите за това обжалване все още не са подготвени.

Министерството на транспорта и съобщенията в момента извършва анализ на съдебното решение и се въздържа от коментар на този етап, се казва в позицията на ведомството.

Според адвокат Петър Славов стикерите са безсмислени, защото никъде у нас не работи нужната техника, за да чете данните от чипа в екостикера. „За последните три години не е инсталиран нито един четец, който да чете данните от чиповете в екостикерите, които съдържат информация за вашите изгорели газове”, казва той.

Същевременно стикерите правели годишните технически прегледи по-скъпи. „Преди три години ГТП беше около 40 лева, сега ако намерите за 80 лева, вдигате банкет. Даже и за над 100 лева има.” - допълва Славов.

Според други, екостикерът трябва да остане, а всички останали да бъдат махнати и внедрени в екостикера. "Така няма да има пет стикера, а ще има само един, в който ще има цялата информация и ще е наистина полезно за държавата”, смята Дунев.