РСМ възобновява работата по железопътната връзка с България

Първият етап от участъка Куманово-Беляковце ще бъде завършен за 24 месеца

След двегодишно прекъсване, през септември РСМ възобновява изграждането на линията към България.

Новите изпълнители на строителните дейности по жп-линията ще получат през този месец достъп до строителните обекти, а през септември се очаква да започнат работа, докато междувременно приключат административните процедури.

Компания „Щрабак” трябва да завърши работата по реконструкцията и доизграждането на първия участък Куманово-Беляковце, където не се работи на терен от юни 2020 г., а „Гюлермак“ трябва да изгради напълно втория участък Беляковце-Крива Паланка. Ръководният и инженерно-техническият състав ще бъде техен, а македонската страна поема експлоатационната и строителната техника.

Срокът за реализацията на първия етап от участъка Куманово – Беляковце е 24 месеца, като предстоят строителни дейности по цялото трасе от 31 км. По оценка на предишния надзорен инженер, там са завършени 54% от дейностите, а инвестициите са в размер на 40,5 млн. евро.

Срокът за втория участък Беляковце – Крива Паланка с дължина 34 км на стойност 155 млн. евро, е 36 месеца.

За третия участък от Крива паланка до границата с България до края на годината трябва да бъде обявен търг за избор на изпълнител. В ход е оценка на проектната документация от консултант на Европейския съюз, въз основа на която ще бъдат определени условията на търга за максимално ефективно изпълнение. Вече са осигурени 216 млн. евро от необходимите 405 млн. евро, според оценката на проекта от преди пет години. Финансовата структура до момента се състои от инвестиционни грантове от Инвестиционния фонд за Западните Балкани (WBIF) в размер на 155 млн. евро, както и 61 млн. евро от програмата ИПА 2. Очаква се работите да започнат догодина и да приключат през 2027 г., което е обещаният срок за приключване на дейностите от българска страна.

Проектът за железопътната линия между Македония и България стартира през 1994 г., а работите бяха спрени за първи път през 2004 г. Те бяха подновени десетилетие по-късно, през март 2014 г., но крайният срок, определен за завършване на работите през 2016 г., не беше спазен, заради проблеми от имуществено-правен характер. Дейности на терен не са извършвани от юни 2020 г., когато тогавашният германски изпълнител „Вrбе“ прекрати едностранно договора.

През януари миналата година Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) обяви търг за избор на изпълнители на железницата, като процедурата приключи миналия месец, когато бяха подписани договори с "Щрабак" и "Гюлермак". /БГНЕС