В средносрочен план най-опасните тунели би следвало в рамките на максимум 18 месеца при наличието на финансов ресурс да бъдат приведени в ред. Това каза в ефира на БНР инж. Стефан Чайков, бивш директор на Пътната агенция. В коментар на статистиката, че почти половината тунели у нас са опасни, той отбеляза:
"Тичаме след вятъра. Установяваме проблема, степенуваме и започваме от най-тежкия проблем. Като решим най-тежкия проблем, понеже няма дългосрочна програма поради липса на целево финансиране за определена дейност, чакаме да се появи следващият проблем, за да финансираме спешно него със средства от държавния бюджет. Системната липса на средства в Агенция "Пътища" не дава възможност на нито един ръководител да изгради дългосрочна стратегия – не само по отношение на тунели и съоръжения, но и по отношение на цялостната инфраструктура и състоянието ѝ, от което обществото е недоволно.
Бяхме подготвили програма за внасяне в Министерския съвет с предложение за заемно споразумение със Световната банка за отпускане на около 100 млн лева за ремонт на около 60 най-опасни мостови съоръжения, уточни Чайков. В предложението са фигурирали около 70 обекта. Специално проучване тогава е набелязало опасните виадукти и мостове. Идеята е била с този заем да се осигури ускорено финансиране на ремонтните дейности по тези съоръжения, така че да не чакат на скромните възможности на бюджета на АПИ", обясни още Стефан Чайков.
Имало е и последващи опити въпросната програма да бъде представена на Министерството на финансите, но второто правителство на Бойко Борисов според Чайков е неглижирало държавните инвестиционни заеми в частта им, касаеща АПИ.
ТОЛ таксите, ако бъдат въведени, ще могат да запълнят хроничния финансов недостиг, ако системата не се побългари, смята Чайков.
Всички тунели по новите магистрали отговарят на изискванията за осветление. Не е вярно, че новите норми поставят по-високи изисквания към осветлението, подчерта пред "Хоризонт доц. Красимир Велинов от Минно-геоложкия университет "Св. Иван Рилски", който е проектант на новото осветление в тунел "Ечемишка". Още от 2003 година има европрепоръки за осветлението на пътните тунели, които разписват нормените стойности, а новата наредба на практика ги повтаря, поясни Велинов.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг