На терминал за втечнен газ в белгийския Зеебрюге в края на февруари акостира танкерът "Christophe de Margerie", докарал руски газ. И това не е необичайно. Този кораб редовно акостира на пристанището в Зеебрюге, заедно с още 15 други танкера - ледоразбивачи, които и през зимата доставят втечнен газ от полуостров Ямал в Русия по поръчение на компанията “Новатек”. Разследващото предаване "Монитор" на АРД разполага с данни за движението на руските танкери, които показват колко често и по какъв маршрут Русия посещава европейски пристанища, пише "Дойче веле".
Един от собствениците на "Новатек" е олигархът Генадий Тимченко, един от най-богатите мъже в Русия, който е сред най-приближените на президента Владимир Путин. Европейският съюз отдавна му наложи санкции и дори конфискува луксозната му яхта. Въпреки това танкерите за втечнен газ на неговата компания продължават да акостират на европейските пристанища, пише АРД. Всяка доставка е на стойност минимум 30 милиона евро.
Без санкции засега
Въпреки че ЕС наложи 13 пакета санкции срещу Русия, втечненият газ не е час от ограниченията. Германското правителство също не иска доставките на газ да се санкционират, като обяснява, че доставките са “затруднени”. Официално Германия вече не получава руски газ, но не е изключено малки количества да влизат в страната през съседни европейски държави, обяснява германската обществено-правна медия.
Други държави от Европейския съюз като Унгария, вече сключиха нови договори с Москва за допълнителни доставки на газ. Френският енергиен гигант “Тотал” дори продължава да участва в преработката на втеченения газ на руския полуостров Ямал в Сибир. Въпреки че вносът на газ по тръбопроводите като цяло е значително намален, бизнесът с втечнен природен газ продължава с пълна сила. А в резултат около 15% от газа, консумиран в ЕС, продължават да са от Русия.
Втечненият природен газ вече е почти толкова важен за Кремъл, колкото и останалите количества по газопроводите. Понастоящем експертите оценяват обема на втечнения газ, транспортиран до и през Европа, на около 12 милиарда евро годишно, обяснява АРД. Путин обаче иска да утрои този обем през следващите години. Целта е да се подтикне Европа към нова зависимост от руския газ, казва руският природозащитник Владимир Сливяк.
Европа е посредник за международния износ на Русия
Европейските терминали в Монтоа дьо Бретан, Билбао или Зеебрюге обаче не се използват само за разтоварване на втечнен газ, предназначен за страните от Европейския съюз. Техните пристанища служат и като централни разпределителни пунктове за по-нататъшния транспорт на руски втечнен газ към целия свят. В Зеебрюге например втечненият газ се складира в газохранилища и се реекспортира или веднага се прехвърля на други кораби. Екологичната организация "urgewald" е изчислила, че това засяга около половината от общия обем газ, транспортиран до Европа, въз основа на данни за корабите от 2022 г. насам, пише АРД. Организацията отправя критики, че Европа не само допълнително замърсява климата, но и активно спомага за финансирането на руската агресивна война срещу Украйна.
Без прехвърлянето на течния газ в пристанищата на ЕС търговията с тази суровина би била много по-трудна и скъпа за Русия. Ако ЕС забрани това да се извършва в пристанищата на държавите членки от ЕС, корабите от Русия ще трябва да пътуват чак до Турция или Египет, казва енергийният експерт Ангелос Куцис пред АРД. "Това не само струва много пари, но и отнема много повече време”, обяснява той. По думите му това ще създаде сериозен проблем за Русия, защото от полуостров Ямал в Арктика няма алтернативни възможности за транспорт, освен през Европа.
Европа може спокойно да се откаже от руския втечнен газ
Енергийният експерт Георг Цахман от мозъчния тръст “Брюгел” е сигурен, че Европа може да се справи и без внос на втечнен газ от Русия. В момента руският газ представлява 11% от общото потребление в Белгия, 13% във Франция и 25% в Испания, пише АРД. Според Цахман на световния пазар в момента има добро предлагане на втечнен газ и цените са паднали значително. “Ако в Европа не се купува повече руски природен газ, пристанищата биха моли да внасят друг”, казва той.
Междувременно Европейският парламент също призовава за по-строги санкции и пълно спиране на доставките с руски втечнен газ. В отговор на запитване на АРД германското Министерство на икономиката коментира, че в момента ЕС работи по регламент, който да позволи на държавите членки временно да ограничат вноса. Брюксел обаче смята окончателно да спре доставките на руски газ чак през 2027 година.
Според икономистката Улрике Малмендир това е твърде късно. Тя настоява "ЕС да се споразумее за прекратяване на вноса на руски газ: „Нека опитаме сега и нека направим този опит заедно - като Европейски съюз. Точно за това е създаден ЕС”.
Танкери от Русия редовно докарват втечнен газ от Ямал до пристанища в ЕС, а всеки курс е на стойност 30 млн. евро
Фактор Фактор
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства