Последствията от въвеждането на митата, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп, косвено ще засегнат почти всички граждани по света, включително и самите американци.
По оценки на анализатори, годишните разходи на домакинство в САЩ ще се увеличат между 3100 и 4500 евро, а някои дори смятат, че реалното увеличение ще бъде около 160 евро на човек.
Въпреки това, един от най-големите губещи, когато става дума за последиците от въвеждането на митата, са американските технологични компании.
Веригите за доставки на повечето от тях са дълбоко свързани с азиатските страни, защото частите за устройствата им се произвеждат там, пише "Файненшъл Таймс".
Китай е изправен пред 34-процентни мита (в допълнение към 20-процентните мита, които бяха наложени по-рано от Тръмп. Тайван е изправен пред 32-процентни мита, но полупроводниците засега са освободени от мита, защото са критични за световната икономика.
Виетнам и Индия, важни производствени центрове за Apple, са изправени пред реципрочни мита от 46% и 26%. Освен това всяка година милиони iPhone устройства излизат от завода на китайския производител Foxconn.
Поради всичко това стойността на акциите на Apple падна със 7%, Amazon с 6% и индексът Nasdaq с повече от 5%, тъй като те разчитат на Manuduc, за да произвеждат чипове. След изявата на Тръмп за въвеждането на митата, стойността на акциите на американските търговци на дребно Walmart падна със 7%, а на Target с 5%.
Много модни марки, след митата, наложени от САЩ на Китай през първия мандат на Тръмп, решиха да преместят бизнеса си във Виетнам, но новото, много голямо мито от 46% върху стоки от тази страна ще повлияе значително на бизнеса им. Акциите на "Adidas AG" и "Puma SE" поевтиняха с цели 11% на фондовата борса във Франкфурт, което е продължение на тенденцията, наблюдавана при "Nike" на борсата в Ню Йорк (-5%).
Производители на маратонки като Adidas, Puma и Nike увеличиха зависимостта си от фабрики във Виетнам и Индонезия. Днес почти половината от всички маратонки Nike и 39 на сто от маратонките Adidas се произвеждат във Виетнам, според регулаторните документи. Виетнам е най-големият доставчик на обувки и за двете компании, а производството на обувки в тази страна генерира повече от 20 милиарда долара общи годишни приходи.
Страната също е една от най-бързо развиващите се икономики в Азия, нейният брутен вътрешен продукт е нараснал със 7,1% миналата година, надминавайки прогнозите на правителството. Анализатори изчисляват, че Adidas и Puma вероятно ще трябва да повишат цените си с около 5% в световен мащаб, за да запазят настоящите нива на рентабилност, съобщава "Блумбърг".
Коментари (0)