Президентът Доналд Тръмп поднови агресивната си търговска политика с директна заплаха към Европейския съюз: ако до 9 юли не бъде постигната нова търговска сделка, върху европейски стоки ще бъдат наложени мита от 50%. Това би удвоило текущите ставки и рязко ескалира напрежението между САЩ и ЕС.
В същото време, докато администрацията на Тръмп изостря тона към външните си търговски партньори, ефектите от вече въведените мита започват да се усещат директно от американските потребители. Гиганти като Walmart, Mattel, Best Buy, Ford, Subaru, Procter & Gamble, Stanley Black & Decker, Adidas, както и онлайн ритейлърите Temu и Shein, обявиха, че ще повишат цените на редица свои продукти заради новите тарифи.
Въведените през последните месеци мита – включително 10% за повечето вносни стоки, 30% за китайски продукти и 25% за вносни автомобили – вече оказват осезаем натиск върху производствени и търговски вериги. Компании, работещи с тесни маржове, не могат да абсорбират новите разходи.
Walmart заяви, че ще повиши цените още от края на май, като увеличенията ще станат още по-осезаеми през юни. Главният финансов директор на компанията Джон Дейвид Рейни подчерта, че макар да се опитват да задържат цените ниски, натискът от митата е твърде голям.
Mattel, световен производител на играчки, обяви, че 40–50% от продуктите ѝ ще останат под $20, но останалите ще поскъпнат. Главният изпълнителен директор Инън Крейц настоя за глобално премахване на митата върху играчките. В отговор, Тръмп заплаши компанията с 100% мита, казвайки, че "няма да продадат и една играчка в САЩ".
Best Buy предупреди, че почти всички доставчици в продуктовия им асортимент ще прехвърлят част от разходите върху търговците. Това означава неминуемо повишаване на крайните цени за потребителите.
Temu и Shein, китайски ритейлъри, които доскоро използваха т.нар. "de minimis" изключение (освобождаващо от мита пратки под $800), вече не се ползват от него. Temu обяви официално, че от 25 април ще вдигне цените заради новите митнически разпоредби. Пример: комплект градински столове на Temu е поскъпнал от $61.72 на $70.17 за един ден, а бански костюм в Shein – от $4.39 на $8.39, което е ръст от 91%.
Ford потвърди, че ще увеличи цените на автомобилите си с до 1.5% през втората половина на 2025 г. Компанията удължи промоцията "цени за служители" до юли, като мярка за задържане на клиенти преди тарифите да засегнат цените.
Subaru of America също заяви, че ще повиши цените на някои свои модели, за да компенсира увеличените разходи поради митата. Макар да не уточни точни стойности, марката посочи, че "това е необходимо, за да се поддържа стойността за клиента".
Procter & Gamble, производител на Pampers, Tide, Gillette и Charmin, потвърди по време на отчет, че обмисля увеличение на цените в някои продуктови категории и пазари. Главният изпълнителен директор Джон Моелър заяви за CNBC, че "митата по природа са инфлационни и потребителите ще усетят последствията".
Stanley Black & Decker, производител на електроинструменти, вече е повишил цените си средно с "високи едноцифрени проценти" и планира още една вълна от увеличения през втората половина на годината.
Adidas също предупреди, че неяснотата около митата ще доведе до покачване на цените в САЩ. Главният изпълнителен директор Бьорн Гулден обясни, че "увеличените разходи неминуемо ще доведат до поскъпване".
Преговорите с Европейския съюз остават под въпрос. Макар председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен да заяви готовност за "бързи и решителни" преговори, времето до 9 юли изтича. Пазарите реагираха със скок на долара и еврото, но под повърхността на валутните флуктуации се крие дълбоко структурно напрежение.
Американските потребители и бизнеси вече усещат тежестта на агресивната тарифна политика. А тя изглежда по-скоро като бумеранг, отколкото като победа в търговската война.


Коментари (0)