Американският електромобилен гигант Tesla подготвя пускането на нов модел, който ще бъде значително по-достъпен от настоящите автомобили в портфолиото на компанията. Очаква се новият електромобил да струва около $30 000 с включен федерален данъчен кредит – с около 32% по-малко от базовата версия на Model 3.
Според анализа на Андрес Шепард от инвестиционната компания Cantor Fitzgerald, новият модел на Tesla ще бъде пуснат в първата половина на 2025 г. Базовата му цена без включени стимули ще бъде около $37 500 – в сравнение със $44 130 за Model 3 (версия LR RWD).
Очаква се новият автомобил да запази познатата форма и пропорции на останалите модели на Tesla, но да бъде лишен от редица функционалности. Анализаторът Гари Блек от Future Fund коментира, че този ход няма да разшири пазарния потенциал (TAM) на компанията, а по-скоро ще намали маржа ѝ на печалба. Стратегията е насочена към конкуренция в долния ценови сегмент, където Tesla досега присъстваше само условно.
Повече технологии, по-малко приходи в краткосрочен план? Въпреки очакваното свиване на маржа, Шепард посочва редица положителни перспективи за компанията:
- Разгръщане на FSD (пълно самоуправление) в Китай и Европа през 2025 г.
- Старт на масово производство на хуманоидния робот Optimus през 2026 г.
- Първи доставки на Optimus за клиенти през 2027 г.
- Поява на дългоочаквания електрически камион Tesla Semi и стъпване в автономния транспорт.
„Дългосрочната стратегия на Tesla разчита на диверсификация – от енергийни решения и автономен транспорт до роботика. Това ще поддържа растежа ѝ, дори ако в краткосрочен план компанията се сблъска с икономически предизвикателства, нови мита и евентуално премахване на EV стимули в САЩ“, коментира Шепард.
Докато Tesla планира бъдещето, настоящето не изглежда толкова оптимистично. Прогнозите за второто тримесечие на 2025 г. сочат доставки от едва 355 000 електромобила, по данни от платформата Kalshi. За сравнение, през първото тримесечие на годината компанията е доставила 336 681 автомобила при произведени 362 615. Според Илон Мъск, част от причината за спада са ремонтните дейности по фабриките, свързани с новата версия на Model Y.
През последните месеци имиджът на Tesla бе сериозно разклатен, не толкова от технически проблеми, колкото от социално-политически сътресения. Продажбите в ключови пазари като Европа и САЩ бележат спад, а потребителското доверие ерозира. В някои страни бяха регистрирани случаи на умишлени палежи на Tesla автомобили, а редица известни личности, включващи актьори, музиканти и дори бивши поддръжници на електромобилите публично обявиха, че заменят своите Tesla возила в знак на протест срещу изказванията и политическите позиции на Илон Мъск. Все по-често се поставя въпросът дали марката Tesla не е загубила част от онзи прогресивен ореол, който я направи символ на технологичния авангард през последното десетилетие.
Коментари (0)