5 Декември, 2025

Децата, прекарващи много време пред екрани имат дефицит на езикови умения

Децата, прекарващи много време пред екрани имат дефицит на езикови умения

Снимка: архив

Нито една от формите на използване на екрани не е имала положителен ефект

Устройствата с екран са навсякъде: използваме ги за забавление, връзка и важни ежедневни функции. Но естонски учени откриват, че екраните може да имат отрицателен ефект върху езиковото развитие на децата. 
След като са изследвали стотици семейства за използването на екрани и езиковите способности на малките им деца, изследователите са установили, че нито една форма на използване на екрани не оказва положително въздействие върху езиковите умения. Времето, прекарано в компютърни игри, е имало забележимо отрицателно въздействие върху езиковите умения, независимо дали детето или възрастните в семейството са играли.

Екраните са станали вездесъщи в ежедневието ни - което означава, че те са станали част и от живота на децата. И така, какъв е ефектът от това върху развиващия се детски мозък, особено върху критичните езикови умения? За да разберат това, учени от Естония са анкетирали родителите на повече от 400 деца относно употребата на устройства с екран от самите тях, употребата на такива устройствата от техните деца и езиковите им умения. Те са установили, че родителите, които използват много екрани, имат и деца, които използват много екрани, и че по-голямото време, прекарано от децата пред екрана, е свързано с по-лоши езикови умения.

„Нашето проучване разкрива, че моделите на използване на екрани от децата са подобни на тези на техните родители“, казва д-р Тия Тулвисте от Университета в Тарту, водещ автор на проучването в Frontiers in Developmental Psychology.

„Изследователите на детския език подчертават значението на ежедневните взаимодействия с възрастните за ранното езиково развитие, в които децата участват активно. Тъй като времето е ограничено, трябва да разберем как тази ожесточена конкуренция между общуването лице в лице и времето, прекарано на екрана, се отразява на езиковото развитие на децата.“

В много култури по-голямата част от езиковото развитие на децата се дължи на това, че те разговарят с възрастни: разговорите им позволяват да се запознаят с повече лексикални и граматически структури. Присъствието на екрани може да наруши този процес, особено ако възрастният е прекъсван от съобщения или известия. Но за да се разбере как това влияе върху развитието на децата, е необходимо да се отчетат различните видове устройства, които децата използват, и за какво ги използват, както и устройствата, които възрастните около тях използват.

Изследователите са разделили децата и възрастните на три групи по отношение на използването на екрани - високо, ниско и умерено.

След това са анализирали тези данни, за да проверят дали има връзка между използването на екрана от родителите и използването на екрана от децата. Установили са, че родителите и децата обикновено принадлежат към едни и същи групи: родителите, които използват много екрани, имат деца, които също използват много екрани.

Контролирайки възрастта, те разглеждат езиковото развитие на тези деца и установяват, че децата, които са използвали по-малко екрани, са постигнали по-високи резултати както по отношение на граматиката, така и по отношение на лексиката. Нито една от формите на използване на екрани не е имала положителен ефект върху езиковите умения на децата. /БГНЕС

Сподели:

Коментари (0)

Гигант от Тракия: Как един войник оставя в хаос Римската империя

Гигант от Тракия: Как един войник оставя в хаос Римската империя

Историята на Максимин Тракиеца разкрива как един необикновено висок тракиец, роден на територията на днешна България, се издига от редник до император и поставя Римската империя на колене

Надпревара за Луната: НАСА обмисляла да взриви водородна бомба върху спътника на Земята

Надпревара за Луната: НАСА обмисляла да взриви водородна бомба върху спътника на Земята

Източник на тази малко известна история е проектът "Wion", разработен още преди Нийл Армстронг да кацне на Луната през 1969 година

Призракът на Прото-Земята: Учени откриха част от „старата планета“ дълбоко под краката ни

Призракът на Прото-Земята: Учени откриха част от „старата планета“ дълбоко под краката ни

Нови данни сочат, че в недрата на планетата може да са запазени части от Прото-Земята – свидетелство на колосален сблъсък, който ражда Луната. Тези изотопни отпечатъци преобръщат теорията за ранната ни история