С пълен резервоар на автомобил, задвижван с газ, може да се изминат средно 650 км, а зареждането отнема минути. След пълно зареждане на електромобил най-вероятно той ще измине между 300 и 500 км, а зареждането може да отнеме от 15 до 30 минути, преди да потегли отново на път.
Това е едно от основните предизвикателства, пред които са изправени политиците и автомобилните компании, опитващи се да увеличат разпространението на електромобилите: скептично настроени потребители, които са готови да намерят всякаква причина да не преминат към електричество.
В доклад, публикуван тази седмица, правителствени изследователи заявиха, че са открили начин за зареждане на батериите на електромобилите до 90% само за 10 минути. Според учените този метод вероятно ще се наложи на пазара след пет години, но ще отбележи фундаментална промяна, както съобщи "Вашингтон пост".
"Целта е да се доближим много, много до времената, когато ще го видите на бензиностанцията", каза Ерик Дюфек, водещ автор на изследването и учен от Националната лаборатория в Айдахо, изследователски център, управляван от Министерството на енергетиката.
Докладът се появява в момент, когато администрацията на Байдън се заема с трудна задача: да се опита да откаже Америка от автомобилите с гориво и да ги насочи към електрическите превозни средства. Въпреки че в усилията се влагат милиарди долари, електрическите превозни средства все още се смятат за елитарни, ненадеждни и тромави за зареждане, което кара хората да се колебаят дали да ги сменят.
Понастоящем производителите на автомобили и обществените станции за зареждане използват няколко вида зарядни устройства, които предлагат различни нива на време за зареждане. Най-бавните, известни като зарядни станции от ниво 1, могат да презаредят батерията на електромобил за 40 до 50 часа, според данни на Министерството на транспорта на САЩ. Някои от най-бързите, известни като зарядни устройства на постоянен ток, могат да заредят батерията до 80% за 20 минути до един час.
Обширната мрежа от суперзарядни устройства на Tesla може да осигури 300 км заряд за 15 минути, съобщиха от компанията. Но оборудването, което тя използва, я прави недостъпна за други електрически превозни средства в САЩ. (По-късно тази година Tesla ще пусне оборудване за суперзареждане, което водачите на автомобили, които не са от Tesla, ще могат да използват, се казва в изявление на Белия дом от юни).
Но през последното десетилетие надпреварата за суперзареждане на електрически превозни средства се сблъска с препятствия. Проблемът е в деликатния баланс между опитите за по-бързо зареждане на батерията на електромобила, но не и толкова бързо, че да нанесе дългосрочни щети на батерията или да изиграе роля в причиняването на експлозия. Бързото зареждане на батериите на електрическите превозни средства може да доведе до увреждане, което да намали продължителността на живота на батерията и нейната производителност, твърдят учените.
"Когато сте ги получили за пръв път, батериите са били страхотни, но след няколко години или няколко цикъла на зареждане, те не се представят толкова добре", казва Ерик Д. Уахсман, директор на Института за енергийни иновации в Мериленд, организация за енергийни изследвания към Университета на Мериленд.
За да се опитат да решат този проблем, Дюфек и екипът му използват машинно обучение, за да разберат как стареят батериите при бързо зареждане. Алгоритъмът им е обучен да анализира 20 000 до 30 000 точки данни, които показват колко добре се зарежда батерията и дали тя старее или деградира.
Методите, които са открили, могат да заредят батерията на електромобил до 90% за 10 минути, казва Дюфек, но се надяват да постигнат по-добри резултати. През следващите пет години екипът на Дюфек ще се стреми да намери начин за зареждане на батериите до 30 км в минута, което далеч ще надмине показателите на най-ефективните суперзарядни устройства, които се движат около 15-20 км в минута.
"Мисля, че можем да стигнем дотам", казва Дюфек.
Има и други проблеми, пред които е изправена индустрията. J.D. Power and Associates заяви, че много клиенти на електромобили не са доволни от обществените станции за зареждане, най-вече защото устройствата се повреждат или са извън строя.
"Всички знаят, че пейзажът на бензиностанциите е фокусиран върху удобството - леснодостъпни, бързи зареждания и бързи удобни елементи", каза Брент Грубер, изпълнителен директор на глобалния автомобилен отдел в J.D. Power. "Без значение колко бързо се зарежда техният автомобил, собствениците на електромобили все още посочват, че се нуждаят от повече възможности за неща, които да правят по време на всяка сесия на зареждане, за да повишат удобството и да запълнят времето на престой." /БГНЕС
Още от Икономика
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара
Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,
Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ
"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"
520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната
Количеството евромонети ще тежи 3600 тона