вропейската комисия съобщи в четвъртък, че ще отправи съдебен иск към 6 страни от Европейския съюз заради това, че не изпълняват приетите ограничения за замърсяване на въздуха.
Това са Франция, Германия, Великобритания, Унгария, Италия и Румъния. Спорът с първите три, който отива в Съда на Европейския съюз, е заради неспазването на лимитите за азотен диоксид. Останалите три не са успели за намалят нивото на прахови частици (ПЧ10).
Предявените днес искове са свързани с превишаването на стойностите, предвидени в стандартите за качество на въздуха:
Азотен диоксид (NO2):
Германия — в 26 зони за качество на въздуха, като сред тях са Берлин, Мюнхен, Хамбург и Кьолн; докладваните годишни концентрации през 2016 г. са били 82 µg/m3 при пределно допустима стойност 40 µg/m3 (в Щутгарт);
Франция — в 12 зони за качество на въздуха, като сред тях са Париж, Марсилия и Лион; докладваните годишни концентрации през 2016 г. са били 96 µg/m3 (в Париж);
Обединеното кралство — в 16 зони за качество на въздуха, като сред тях са Лондон, Бирмингам, Лийдс и Глазгоу; докладваните годишни концентрации през 2016 г. са били 102 µg/m3 (в Лондон).
Прахови частици (ПЧ10):
Италия — в 28 зони за качество на въздуха, включително в регионите на Ломбардия, Пиемонт, Лацио и Венето, през 2016 г. е наблюдавано постоянно превишаване на дневните пределно допустими стойности през 89 дни;
Унгария — в 3 зони за качество на въздуха — в Будапеща, Печ и долината на Сайо — през 2016 г. е наблюдавано постоянно превишаване на дневните пределно допустими стойности през 76 дни;
Румъния — в агломерацията на Букурещ е наблюдавано постоянно превишаване на дневните пределно допустими стойности, още от момента на прилагане на правото на ЕС по отношение на Румъния, а през 2016 г. това превишаване е наблюдавано през 38 дни.
Решението идва след среща на върха на ЕС през януари, на която Европейската комисия обяви, че ще действа по-твърдо срещу правителствата на страни членки, нарушаващи пределните норми, въведени през 2005 и 2010 година.
Комисията също така изпрати допълнителни официални уведомителни писма - втората от три мерки, предвидени в процедурата преди съдебно дело - на Германия, Италия, Люксембург и Обединеното кралство, за това, че не са спазили правилата за одобрение на типа на превозни средства.
"Решението за предявяване на иск пред Съда на ЕС срещу държавите членки бе взето от името на европейските граждани. Както заявихме, комисията е институцията, която осигурява закрила. Решението ни е потвърждение на това твърдение. Държавите членки, срещу които днес бе предявен иск пред съда, през последното десетилетие получиха достатъчно възможности да се възползват от "последен шанс", за да подобрят положението", каза еврокомисар Вела. "Правните действия сами по себе си няма да разрешат проблема. Ето защо представяме практическата помощ, която комисията може да окаже при усилията на националните органи за насърчаване постигането на по-чист въздух в европейските градове."
"Ще постигнем успех в борбата със замърсеността на въздуха в градовете само ако автомобилният сектор осигури своя принос. Бъдещето са автомобилите с нулеви емисии. Производителите, които продължават да пренебрегват закона, ще трябва да понесат последиците от това закононарушение", добави и комисарят по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП Елжбета Бенковска.
Още от Свят
Полша се затваря за чужденци, включително за трудови мигранти
Правилата за издаване на студентски визи също са затегнати
Иран обяви, че ще проведе ядрени преговори с Франция, Германия и Великобритания
„Ще бъдат обсъдени редица регионални и международни въпроси и теми, включително проблемите на Палестина и Ливан"
The Guardian: Тръмп може да приеме условията на Путин за Украйна
Обкръжението му е готово да се съгласи, особено ако Русия прекъсне военните си отношения с Китай