Руски танкери с множество нарушения плават необезпокоявано пред носа на НАТО / Илюстрация: REUTERS
Западните държави избягват да влязат в реална конфронтация със „сенчестия флот“ на руските танкери, предпочитайки безкрайно да обсъждат възможни санкции. Това подчертават OSINT анализатори и военни наблюдатели.
Така например OSINT изследовател с псевдонима Auonsson обръща внимание на руския танкер от „сенчестия флот“ FALCON, който наскоро е навлязъл в Балтийско море. Корабът не е издигнал знаме на държава, няма застраховка за случай на авария, екипажът е изключил системата за автоматична идентификация, за да скрие маршрута и крайната си дестинация, а освен това има още дузина други нарушения.
Танкерът е преминал безпрепятствено през териториалните води на Дания и Германия. С оглед на множеството нарушения, тези държави са имали всички законови основания да задържат кораба, докато се е намирал в техните води — но това не е било направено, отбелязва изследователят.
„Този танкер е особено подходящ случай за задържане, тъй като няма знаме, няма застраховка и е с редица нарушения, което създава далеч по-широко правно поле за действие в сравнение с повечето други сенчести танкери“, пише Auonsson.
Израелският военен наблюдател Игаль Левин, коментирайки публикацията на Auonsson, изразява възмущението си от пасивността на европейците, които игнорират реалната възможност да нанесат щета на военната машина на Путин.
„Ситуацията изглежда нелепо: FALCON има толкова много нарушения, че буквално е като „плод, висящ ниско на клона“, който може да бъде откъснат по всяко време с лекота. Вместо обаче да засилят действията си за наказание на нарушителите, европейските държави продължават да разискват теоретични аспекти на санкциите срещу руския суровинен комплекс“, подчертава той.
Проблемата с танкерите в Балтийско море
Както писа УНИАН, след серия инциденти с прекъсване на подводни кабели в Балтийско море, страните от НАТО от време на време започнаха да задържат руски танкери от „сенчестия флот“, за които има подозрения, че умишлено са увредили тези кабели.
Някои страни, като например Естония, отидоха още по-далеч и започнаха да задържат руски танкери за нарушение на международните навигационни правила. Такива случаи обаче все още са по-скоро изключение.


Коментари (0)