Една година след инцидента в Трета авиобаза в Граф Игнатиево, при който загинаха пилотите Петко Димитров и Венцислав Дункин, разследването продължава. Срокът за приключването му от Военно-окръжната прокуратура в Пловдив е удължен, а водеща версия за трагедията няма и досега, предаде БНТ.
Посмъртно майор Димитров беше повишен във военно звание подполковник, а старши лейтенант Венцислав Дункин - в капитан. Двамата загинаха едва седмица преди планираната сватба на по-младия пилот.
Какво се случи преди година?
Учебно-тренировъчният самолет L-39 "Албатрос" излита в 12:17 ч. на 13 септември 2024 г. В него са двамата летци - майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин. Двамата се готвят за участие в авиошоу по случай 20-ата годишнина от приемането на България в НАТО. Точно в 12:30 часа, след сложна маневра, машината се разбива на летището.
Военните са в шок. Загиналите пилоти са сред асовете в професията, а по данни на министъра на отбраната, самолетът е технически изправен.
"Това са инструкторите, които обучават пилоти, така че това са най-добрите ни пилоти в 12-а база. Самолетът преди полет се проверява, технически изправен е излетял, да, той е реновиран, капитало-възстановителен ремонт е извършен", обясни тогава Атанас Запрянов.
До трагедията се стига след изпълнение на сложна фигура, наречена "кубинска осморка" - маневра, добре позната и на двамата летци. Според експерти, самолетът не е успял да набере достатъчно скорост при критично ниска височина на полета преди вертикалното издигане.
"И това си е част от програмата, но неизлизането от тази низходяща част на траекторията на самолета вече води до много въпроси и дали не се е появила някаква техническа неизправност. Тя може да се появи във всеки един момент, колкото и да е нов, модерен самолет." - каза Спас Спасов, пилот и бригаден генерал от резерва.
Разчитането на черната кутия също показа, че вероятна причина за катастрофата е полет на пределно ниска височина преди вертикално издигане. Месец след трагедията разследващите от Военната полиция обявиха, че вината е на загиналите пилоти, които влезли погрешно в маневрата и имали секунда и половина да катапултират. От прокуратурата обаче обявиха, че тази информация по никакъв начин не ангажира продължаващото досъдебно производство.
"Решаващите секунди са 7. Това е моментът, в който може би нещата вече стават необратими, но кой е виновен за това, тепърва ще се установява." - коментира през октомври 2024 майор Христо Анчев от Военно-окръжната прокуратура в Пловдив.
Година по-късно разследването по случая продължава, а водеща версия за инцидента все още няма.


Коментари (0)