Българските авиокомпании за пътнически превози няма да получат държавна помощ, въпреки че актуализираният бюджет предвижда целеви 60 милиона лева, съобщи пред БНР председателят на Асоциацията на българската авиационна индустрия Тодор Иванджиков.
По думите му критериите за получаване на държавна помощ са променени между първо и второ четене по начин, по който от тях могат да се възползват едва няколко авиокомпании.
Загубите са за милиони евро, които се понасят основно от компаниите за пътнически превози - доскоро 17 на пазара, но вече две от тях са върнали лицензите си, защото не могат да се справят, обясни пред БНР Тодор Иванджиков.
Проблемът идва от изненадваща промяна в критериите, според която релевантна за загубите е 2019 година, когато реално пандемията от Covid-19 не съществуваше.
"С тези нови критерии повечето компании фактически остават без помощи", каза Иванджиков и предупреди, че пренареждането на пазара е в полза на нискотарифните международни превозвачи, което обаче е в ущърб и на България, и на българските авиокомпании, и на хазната, тъй като чуждите фирми не плащат данъци у нас.
"В понеделник имаме среща с авиокомпаниите. Ще поискаме да поговорим с юристите какви вратички могат да се отворят в закона".
Първоначалното становище на юристите е, че има законова форма, в която все пак помощите да бъдат достъпни, но въпросът остава отворен, допълни Иванджиков и уточни, че става дума единствено за пътническите превози, а не за бизнес пътуванията и карго полетите.
Още от Бизнес
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа
Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото
Цените на криптовалутите се сринаха, 200 милиарда долара са изтрити
Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни