Няма връзка между повишението на цените на петролните продукти и връщането на пристанището в Росенец от „Лукойл“ към държавата. Повишението на цените е световна тенденция, а това се отразява в България. Това обяви по Нова ТВ икономистът Руслан Стефанов, от Центъра за изследване на демокрацията.
Според него проблемът с управлението на рафинерията е важен и за икономиката и за политиката в България. Германия промени законодателството си към руските компании за горива. Какъв е големият проблем – най-големият оператор за горива у нас е собственост на държава, която ни е определила за враг, подчерта експертът. Правителството започна работа в тази посока, поставяйки каруцата пред коня. Най-напред тръгнаха с връщането на рафинерията, а трябваше да се промени законодателството, да се разработи подробен план за действие.
От 2025 година рафинерията трябва да работи изцяло с неруски нефт. Но това за сега не се вижда, как ще стане. Трябва да има договори и план на правителството за доставки извън руската страна. Нямаме законодателни мерки чрез които да продължим работата на рафинерията, ако сегашният и собственик например откаже да работи без руски петрол. Най-лошият сценарий е спиране на рафинерията, но дори и тогава няма да има апокалиптичен сценарий. Ще се наложи внос на горива от съседните страни. Трябва да има резерви, които до 5 месеца да осигурят нормалното функциониране на страната. До края на тази година трябва да има план за действие, за да не се реализира изискването на ЕС рафинерията да работи без руски петрол, допълни експертът.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг