Изпълнителният директор на "Пристанище ТЕЦ Езерово" и "ТЕЦ Варна" Данаил Папазов обяви в понеделник, че кани съпредседателя на "Демократична България" Христо Иванов, "лично, на място да извърши всички проверки, които са му необходими, за да се запознае в детайли с фактите какво се случва в пристанище ТЕЦ Езерово".
"Също сме готови веднага след приключване на тази проверка, да го поканим да извърши всички необходими му проверки и в ТЕЦ "Варна", на така наречената от него "купчина желязо", се казва в декларация, разпространена до медиите. В нея също така се посочва, че "злонамерено" на дружествата ежедневно се вменява вина, че в тяхна полза се удълбочават двата канала на пристанище "Варна", а всъщност по цялото протежение на системата от канали и езера, обслужвани от порта, са разположени кейови стени, част от които също са частни, но те не са атакувани по начина, по който това се случва с пристанището ТЕЦ Езерово, на което навремено са се доставяли въглищата за работата на електроцентралата.
Декларацията е подписана от Папазов, който бе транспортен министър в кабинета на Орешарски, а преди това директор на пристанище "Варна". Фирмата му "Сигда" купи ТЕЦ "Варна" от ЧЕЗ в края на 2017 г., преди в нея контрол да придобие почетният лидер на ДПС Ахмед Доган и чрез сделките за студен резерв на миналата на природен газ централа бизнесът да стане нарицателен за използването на държавата за частни цели.
В нея той обяснява, че двата канала на пристанището, които се удълбочават, са изкуствено прокопани, за да свързват Черно море с Варненското езеро, а Варненското езеро с Белославското езеро. По думите му те трябва да се удълбочават периодично и това е особено важна за пристанищен терминал Варна-Запад в гр. Девня, тъй като река Провадийска нанася допълнително пясък и тиня, които периодично трябва да се чистят.
Терминалите по кейовите стени са държавни и частни. Държавните са "Варна-Изток", "Варна-Запад", "Леспорт", "Петрол" и Фериботният комплекс. Частни са терминалите ПЧМВ,
"Одесос ПБМ Варна", "Пристанищен терминал за базови масла", както и ТЕЦ "Езерово", част от чиято кейова стена е публична държавна собственост. Има и терминали със специално предназначение – такива са "Булпорт", "Логистик", "Булярд", ПЧМВ, КРЗ "Одесос", СТФ,МТГ Делфин, "Марианопол", "Терем", посочва се в декларацията.
Папазов допълва, че са известни и проекти, които са в различен стадий на разработване - "Терминал Газтрейд", Пристанищен терминал на територията на бившия стъкларски завод в Белослав (проект Батков), "Транстрой Белослав" и др.
"Общо всички терминали предполагат заставане на около 60 кораба едновременно, като само 3 могат да бъдат на ТЕЦ "Езерово", т.е. 5% от тях", отбелязва още той.
Обяснява още, че удълбочаването на канали 1 и 2 в Пристанище "Варна"е е стратегическо, защото ще се разрешат дългосрочно настоящите проблеми за подход и маневриране на корабите и бъдещи потребности от нови маневрени зони, съобразно инвестиционните намерения на пристанищните оператори на всички терминали, разположени в района на порта. Удълбочаването на каналите на 14.50 м ще се позволи на кораби тип Пост-Панамакс до 70 000 тона да посещават Варна, макар Аспаруховият мост да създава известни затруднения.
"Аз, Данаил Папазов, изпълнителен директор на Пристанище ТЕЦ Езерово и ТЕЦ Варна, декларирам, че нито един куб. см не е удълбочаван и не се предвижда да бъде удълбочаван по смисъла на тази поръчка в района на ТЕЦ Езерово, а главната цел е удълбочаването на каналите до Варна Запад, което се намира на 11 км от ТЕЦ Езерово, и се учудвам от всички злонамерени публикации в медиите", пише още в декларацията.
В нея пише още, че "цялостното проектиране и доставянето на ново оборудване за ТЕЦ Варна и Пристанище ТЕЦ Езерово се предвижда и се изпълнява от големи чуждестранни компании, които следят включително и българската преса и в не малко случаи това им влияе при вземане на решение за инвестиции, които са изключително важни, както за нас, така и за България".
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг