28 Ноември, 2024

Лиляна Павлова: ЛОТ 3.3 от АМ "Струма" може да бъде завършен по-рано от предвиденото

Лиляна Павлова: ЛОТ 3.3 от АМ "Струма" може да бъде завършен по-рано от предвиденото

"Крайният срок за завършването на 24-километровото трасе на ЛОТ 3,3 от АМ "Струма" наистина е 2019 г., но нашите разговори със строителя, при разбира се благоприятни условия и т.н., ако няма някакъв форсмажор имаме техният ангажимент да приключат още в края на 2018 г. , за да можем да пуснем движението, което всички знаем, че трафикът в този район по този европейски коридор наистина е много тежък и много интензивен", заяви пред "Фокус строителният министър Лиляна Павлова. 

"От автомагистрала „Струма“ в момента остават да бъдат изградени 60 км. Това са 60 км от Благоевград, там където завърши наскоро пуснатата автомагистрала до Сандански. Днес започнахме изграждането на първите 24 км всъщност от страна на Сандански и имаме избран изпълнител и съвсем скоро започваме изграждането на продължението на магистралата от Благоевград до Крупник с около 12 км и отделно има тунел на Железница. Критичната точка на преминаването в този участък, където е много важно и всички знаем, че и сега минава целият европейски транзитен трафик по главния път, това е дефилето. Това са 20 км всъщност от 60 км, които са „ябълката на раздора“, по който имаме вече 16 г. най-различни проекти за преминаване, под най-различни форми, предложени от проектанти, обсъждани и т.н., по които за съжаление до ден днешен не можеше да се намери съгласие кое е най-доброто решение от гледна точка и на техническо решение, и екологична разбира се защита на тази безценна, прекрасна природа, но най-важното е, че ние и в момента имаме и финансов ресурс да направим това възможно", каза още Павлова

"В момента аз не мога да дам точни изчисления колко ще струва всичко, но това което мога да кажа е, че разбира се най-евтиният вариант, който е категорично, както вече разбрахме е неприемлив за еколозите, е използването и разширяването на съществуващото трасе. Това е най-евтиният вариант, защото и сега има път там, добавят се две ленти и това е най-евтиният вариант, но той е категорично неприет от екологичните организации , защото това е защитена зона екологична от най-висока степен от еколозите и те категорично не приемат този вариант. Следващият вариант, ако говорим за цени като вече оскъпяване би бил така наречената „етажерка“, защото това е много по-сложно устроена конструкция – мостове, полутунели, на две нива път. Съответно следващото по стойност вече ще дойде вариантът, който ние предлагаме като алтернативен, защото изграждането на пет тунела, три от които по-дълги от „Витиня“, за да можете така да придобиете реална представа за какво говорим и много виадукти също ще увеличи цената, но е драстично по-евтино от цената, на която знаем около над 1 милиард и 200 – 1 милиард и 500 милиона евро, колкото би струвал този дълъг 17 км тунел, който е последният вариант, който разглеждахме, но който отпадна поради техническа невъзможност да бъде изпълнен. И затова ние се фокусираме върху този вариант, защото той горе-долу влиза и в разчетите на парите, които ние имаме. Ние нямаме окончателни разчети. Напомням, че ние за изграждането на АМ „Струма“ имаме финансиране по линия на ОП „Транспорт“ до 2020 г. Бюджетът, с който разполагаме по тази Оперативна програма е 673 милиона евро, от които 50 милиона даваме за довършване на Западна дъга и всичко останало е на разположение, за да довършим АМ „Струма“. Имаме избрани изпълнители, за два участъка. Тогава, когато се споразумеем за техническото решение, което предлагаме днес, а утре има комитет, на който ще се разглежда, тогава ще можем да направим екологична оценка и тогава ще могат инженерите, специалистите да направят и количествено-стойностна сметка колко точно би ни струвало по идейно проектиране, което да направим. Така че в момента не мога да дам индикативни стойности, но мога да кажа, че вървим напред. И ако наистина постигнем този компромис, който е важен за всички, вярвам, за да не загубим европейското финансиране и максимално бързо започнем да строим магистрала „Струма“ във всичките й компоненти и части, за да спасим все повече жертви, които имаме на този участък, ето само в днешния ден имаше инциденти доста на брой, е много важно за всички. Можем да го направим до края на годината, ако обединим усилия и търсим компромис между това - да, да спасим природата, но преди всичко разбира се трябва да се спаси човешкият живот", каза още министърът.

Тя допълни, че има съфинансиране от републиканския бюджет. "Да, винаги всички еврофондове вървят с необходимото съфинансиране. То е осигурено, то върви 80 на 20 или 85 на 15, в зависимост от вида проекти. Така че - да, имаме европейско, имаме осигурено национално съфинансиране. То има своите условия и своите срокове и ние затова правим всичко възможно да изпълним тези условия. 2017 г. да направим подготовката, 2018 г. да започне строителството, за да не го загубим. Надявам се ще успеем", допълни Павлова.

Сподели:
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа

Търговската война на Тръмп и последиците за Европа

Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото

Цените на криптовалутите се сринаха,  200 милиарда долара са изтрити

Цените на криптовалутите се сринаха,  200 милиарда долара са изтрити

Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,

UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро

UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро

Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни