Няколко съдебни дела във връзка с прекратения проект за изграждането на АЕЦ "Белене", по които страна е НЕК, са на път да приключат през следващата година. Това ще е и развръзката по проекта за втора атомна централа, пише "Капитал daily".
Както е известното руската компания "Атомстройекспорт" заведе срещу НЕК за 1 млрд. евро след решението на България да не изгражда централата. Отпреди 5-6 месеца пък дружества на австралийската WorleyParsons са завели арбитражно дело срещу НЕК в Българската търговско-промишлена палата (БТТП) и по него вече са избрани арбитрите. Причина за делото е едностранното прекратяване на договора с архитект-инженера от страна на НЕК и суми, които не са им изплатени от държавната компания в периода от март 2012 до октомври 2013 г., както и за минали периоди, плюс лихвите по тях. Сумата на претенцията е неизвестна.
Прекратяването на договора с "Уорли Парсънс нюклиър сървисис" беше обявено от НЕК на 7 октомври 2013 г.
В отговор през октомври НЕК е завела дело в Софийския градски съд (СГС) срещу архитект-инженера на АЕЦ "Белене" - "Уорли Парсънс нюклиър сървисис" ЕАД и "Уорли Парсънс Юръп енерджи сървисис" ЕООД. Претенциите по делата са за 830 млн. лв. По информация на изданието част от претенциите си НЕК е оттеглила, но от компанията отказват подробности.
През юни по искане на НЕК в СГС е образувано дело, в което държавната компания отново е в ролята на ищец срещу ответника - "Уорли Парсънс Юръп енерджи сървисис". Претенцията е за 117 млн. лв.
Междувременно вчера изпълнителният директор на НЕК Петър Илиев обяви, че за година чистата загуба на компанията е нараснала четири пъти до 600 млн. лв. Според него основната причина за тежкото състояние на НЕК са занижените цени на тока, определени от ДКЕВР. По думите му в
В момента НЕК продава ток за 125 лв. на мегаватчас при реална цена от 200 лв.
"Цялата система за определяне на цените е сбъркана. НЕК играе ролята на пощенска кутия - купуваме например тока от АЕЦ "Козлодуй" и го препродаваме на същата цена от 30 лева за мгвтч на доставчиците на ток. Губим, защото цената е различна в зависимост от това в кой час на деня е нужен токът", обясни Илиев.
Той определи ситуацията в компанията като повече от отчайваща. Дълговете й към момента са 3.5 млрд. лв.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг