Не трябва да прибързваме с радостта от отпадането на таксите за роуминг в рамките на ЕС, защото Брюксел едва ли е предвидил всички последствия, до които ще доведе новата регулация, заяви икономистът Петър Ганев в интервю за "Дневник" дни след като Европейският съюз постигна дълго чаканото споразумение комуникационните услуги за пътуващите европейци да станат значително по-евтини.
Не само цените, а цялостната структура на пазара е сгрешена, твърди той. Настоящите високи цени на роуминга не са пазарно обосновани. "Технологична причина международният разговор да е много по-скъп няма. Реално няма логика разговор от Русе до София да е евтин, а от Русе – до най-близкия румънски град – скъп. На практика се оказва, че може разговор с потребител, който е на пет километра от теб, да се окаже безкрайно скъп", посочва Ганев.
Изкуствено пазарът е разделен не просто от границите на държавите, а от различните лицензионни режими, които съществуват зад всяка една от тях. Ганев дава пример със Съединените щати, чиято територия е много по-голяма, докато мобилните услуги за цялата държава са на ниски цени. Проблемът за ЕС е, че "няма как да получиш лиценз за цяла Европа или макар за един регион като например Балканите".
"В рамките на всяка една територия, за която се издават лицензи, се оформя олигополен пазар – т.е. двама-трима играчи участват в него, навлизането на нови е изключително трудно. Нормално е тези играчи да се възползват от изкуственото разделение. Дори и да имаш лиценз и да искаш да направиш роуминга евтин, ти трябва да се споразумееш с всички други играчи във всяка страна. Те ще бутат цените нагоре и в крайна сметка високата цена идва не от това, че географски си пътувал някъде, а защото отделните играчи са определили такива нива на цените".
Политическото решение не разрешава проблема
Проблемът не може да се уреди политически, защото той се корени именно в ограничителната структура на пазара – той е на пръв поглед конкурентен, но само за ограничен брой телекоми в страните, освен това, те дори и да искат, не могат да се разраснат географски, а само да сменят собствеността си и отново да оперират с национални лицензи.
На такъв тип пазар е нормално лицензът да струва скъпо. Ако знаеш, че на този пазар дългосрочно ще има няколко играча и те ще бъдат защитени от конкуренция, тогава наистина привилегията да бъдеш на пазара струва скъпо и това е така в цял свят, коментира икономистът.
Фактът, че до високите цени не се е стигнало технологично, а регулативно, прави още по-сложно решаването и разбирането на проблема:
"Политикът е добър, когато сваля цените. Но на практика не е толкова просто – пазарът на телекомите е оскъпен заради тежката регулация. Разбира се, че компаниите, веднъж влезли на него, се възползват от това. И накрая политиците започват да го регулират – определят максимални цени, премахват роуминг тарифите. Често срещана ситуация е проблем, създаден заради регулацията, да се разрешава с още регулация".
Накрая ощетеният ще бъде не друг, а потребителят
Факт е, че доскоро високите цени на роуминга го правеха неизползваем като услуга и телекомите не отбелязваха големи приходи от него, признава икономистът и очаква след падането на цените, потребителите да използват по-активно услугата. Това в крайна сметка може да се отрази позитивно на играчите. Ако положителните прогнози не се изпълнят обаче, със сигурност потребителите ще бъдат тези, които ще бъдат ощетени.
"Телекомите разполагат с безкрайно много инструменти да направят пазара си печеливш, в случай че приходите им паднат заради свалените цени на роуминга. Те не биха стояли на губещ пазар. Ако се приеме, че тази европейска регулация наистина ощетява и намалява печалбата, то една компания може да държи високи цените извън ЕС, да не намали цените на местния пазар или да ограничи услугата по начин, по който тя да не е достатъчно добра за потребителя - примерно, да има ограничения на мегабайтите, след което скоростта на интернет връзката да пада. Има много дребни неща, които могат да се използват, така че услугата да не бъде толкова качествена".
И все пак може би европейският политик е прав
Ако трябва да се вземе решение за цените на роуминга на фона на съществуващия пазар и на абсолютната невъзможност териториалното деление да отпадне и лицензионното фрагментиране на пазара да спре, то все пак звучи логично цената да бъде намалена с политическо решение, смята Ганев.
Препоръката на икономиста е ЕС да работи към промяна на структурата. Неговото опасение е, че заради регулацията на цените европейският телекомуникационен пазар ще се изолира и това ще доведе до сериозна разлика между цените за телефонните разговори вътре и извън ЕС.
България е в по-неизгодна ситуация
За България проблемът би могъл да се окаже по-сериозен, защото много от съседите ни не са членки на ЕС:
"Проблемът за нас е, че ние не сме в центъра на Европейския съюз, а в периферията – три от съседките ни са извън Европейския съюз. Ние поемаме голяма част от негативите с високите цени за разговори с трети страни. Очаквам това решение на ЕС и занапред да направи разговорите и трафика извън ЕС много скъп. Това означава че Сърбия, Македония и Турция ще станат пазари, където няма да можем адекватно да използваме мобилните си телефони".
Големият проблем се оказва географското разделение на пазара
Петър Ганев два за пример ситуация, в която хипотетично наложим регулационния режим, съществуващ за телекомите, в интернет:
"Защо няма роуминг във Фейсбук например? Защо там всичко е безплатно и не е фрагментирано. Можем теоретично да си представим, ако във всяка държава отделно се издаваше лиценз и имаше Фейсбук лиценз за България и различен лиценз за Румъния например. Също така щеше да има може би три социални мрежи, без да е възможно да се създаде нова. Тогава мрежите щяха да започнат да налагат такси, защото така или иначе нямаше да имат конкуренция. Освен това българските Фейсбук потребители щяха да плащат допълнително, за да могат публикациите им да са видими за румънските им приятели например".
ЕС отваря кутията на Пандора с намек за регулация на интернет
Както и да се нарече и "продаде" на европейците, идеята за "неутралността на интернет" е първи опит на политиците да регулират съдържанието на интернет и начина, по който то достига до теб, смята Петър Ганев и е категоричен, че интернет няма нужда от регулация във вида си в момента.
Идеята на Брюксел е, че новото правило ще позволи на всяко съдържание в интернет да бъде достъпвано до потребителите еднакво бързо. Проблемът е обаче, че "дори и някой в момента да плаща за приоритизиране на съдържанието си, то не се знае дали това не е добра идея и дали потребителите не са поискали сами именно такова приоритизиране".
"Интернетът, за разлика от мобилните операторите е пазар, на който има безкрайно много конкуренция, не е олигополен и може да се влезе лесно. Той е пазар, който работи чудено, именно защото политиците там ги няма", убеден е Ганев.
Приоритизирането в интернет е също така технологичен въпрос. Ганев напомня, че много изследвания са стигнали до заключението, че всъщност тази практика насърчава иновациите и тяхното популяризиране. Ако се забрани приоритизирането на определени услуги в интернет, това би довело до накърняване на нечии инвестиции в тези услуги, очаква икономистът:
"Когато някои е инвестирал в нещо, той по някакъв начин се опитва това нещо да бъде приоритизирано. Към момента потребителят печели от интернета такъв, какъвто е. Това, което той предлага на този етап, позволява да се правят много иновации в сферата".
__
Интервюто е част от проекта на Европа. Дневник – EU like You, подкрепен от Европейския парламент. Отговорността за съдържанието е изцяло на "Икономедиа".
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг