Камарата на строителите в България подкрепя разработвания от Агенция „Пътна инфраструктура“ проект за разделяне на движението през Кресненското дефиле при изграждането на най-сложния участък от автомагистрала „Струма“ между Крупник и Кресна.
Декларация в подкрепа на проектното решение с обход от изход само с едно изнесено извън дефилето платно подписаха на дискусионен форум представителите на 7 браншови пътни асоциации, 7 неправителствени и екологични сдружения и академичните среди - БАН, Университетът за архитектура, строителство и геодезия и Минно-геоложкия университет.
Забавянето на строителството на пътя през Кресненското дефиле е пагубно за човешкия живот и природата. Излишното лутане ще доведе до увеличаване на жертвите и до катастрофални последици за икономиката ни, защото ако не завършим изцяло проекта, ще трябва да връщаме над 1 млрд. лв. и за вече изградените отсечки от АМ „Струма“, подчерта председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров. Проектното решение за източен вариант е оптималният вариант и той предвижда едната посока на движение – от Кресна към Симитли, да минава по настоящето трасе, което ще бъде ремонтирано, а другото платно – от Симитли до Кресна ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов терен, който преминава около селата Брежани, Стара Кресна и Ощава, с предвидени тунели, 7 виадукта, 14 по-малки съоръжения, подпорни стени и т. н. Пътят ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти. Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района. Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира настоящото. Инж. Лазаров подчерта, че масово в Западна Европа в планинските райони се използва този вариант - например магистралата между Милано и Генуа в Италия. Имаме възможност до 2020-2021 г. участъкът от Крупник до Кресна да бъде завършен. Срокът е постижим за цялостното доизграждане на автомагистрала „Струма“, подчерта председателят на УС на АПИ. Ако няма бланкетни жалби, които умишлено възпрепятстват проекта, имаме реален шанс през следващият строителен сезон да започнем работа, каза инж. Лазаров.
Според представителите на браншовите организации и академичната общност предлаганият вариант е оптимално решение и е необходимо обединяване на усилията, за да може всички процедури по одобрение и реалното стартиране на обекта да се ускори. Непрестанното търсене и обсъждане на варианти, повечето от които са напълно неприложими в сегашните условия, блокират работата по проекта в участъка на Кресненското дефиле, каза председателят на УС на Камарата на строителите в България инж. Светослав Глосов. Според пътните експерти рискът от неизпълнение на лот 3 на АМ „Струма“ в участъка на Кресненското дефиле е много голям, ако дискусиите за трасето продължават и това е реална заплаха за устойчивостта на целия инвестиционен проект АМ „Струма“, в т. ч. и за готовите вече участъци, финансирани по ОП „Транспорт 2007-2013 г.“, и за тези, които се изграждат в настоящия програмен период по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г.”, се посочва в декларацията.
Време е да започне да се строи, защото за изграждането на автомагистрала "Струма" се говори от студентските ми години, а вече съм в предпенсионна възраст, каза ректорът на УАСГ проф. д-р инж. Иван Марков.
Нашата кауза е да имаме добра отсечка и да спестим на държавата 800 млн. лв., подчерта почетният председател на Камарата на строителите инж. Симеон Пешов.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг