Приходите от „Гражданска отговорност” не са достатъчни, за да се покрият обезщетенията след катастрофи. Заключението е на Комисията за финансов надзор.
У нас всяка година стават около 7 хиляди катастрофи. Едва през 2017 г. обаче се наблюдава минимално поскъпване от около 7 лева на задължителната застраховка „Гражданска отговорност”. Така средната цена е около 223 лева. На този фон средно за имуществени вреди се плащат около 1600 лева, а за неимуществени обезщетенията растат с всяка година до над 40 хиляди лева. Така в отделни компании не е изключено ново поскъпване на задължителната застраховка.
Преди 5 години незрящият Иван Янев е пометен на пешеходна пътека. След поредица операции и рехабилитация е щастлив, че отново е на крака. Възстановяването му включва скъпи импланти, а съдебните дела отнемат години. „У нас, ако няма осъдителна присъда, застрахователите не поемат никакви разходи. Всички закупувания на импланти трябваше да бъдат осигурени от мен и моето семейство”, каза пострадалият пред БТВ.
След близо 5 години дела разходите му са възстановени чрез обезщетение по „Гражданската отговорност” на шофьора. „Беше щастие в нещастието, защото ако нямаше застраховка, нямаше да има от кого да потърся поне финансова компенсация, защото друга не може да се поиска”, заяви Иван Янев.
Междувременно средният размер на обезщетенията за неимуществени вреди расте. А застрахователите предупреждават, че от юни има решение на съда, което разширява значително кръга на роднините, които могат да предявяват претенции. „То би могло много повече да оскъпи продукта. Може да има изключително голям ефект върху обезщетенията”, коментира Коста Чолаков, член на УС на Асоциацията на българските застрахователи.
Според Асоциацията на пострадалите в катастрофи цената на „Гражданската отговорност” в момента е твърде ниска. „Нека не се притесняваме, че цената на застраховката се показва, в крайна сметка тя пази самите нас. Когато обезщетенията са за стотици хиляди, няма как застраховката да е 200 лв.”, посочи Владимир Тодоров. Истинското решение виждат във въвеждането на система, според която изрядните шофьори плащат евтина застраховка, а нарушителите се наказват с по-солени вноски.
Следете с Фактор
Свят
Украинският посланик в Турция: Затварянето на проливите спаси Одеса и Миколаив от руска окупация
- 14:04, 24 Ноември, 2024
Свят
Групировката "Хизбула" обяви, че е атакувала израелска военноморска база
- 13:48, 24 Ноември, 2024
Свят
Зелена светлина от Париж: Украйна може да използва и френски ракети за удари по Русия
- 13:18, 24 Ноември, 2024
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг