Васил Василев
„Не е толкова важно дали има централизиран контрол или външна намеса, а нашите институции да противодействат и да си вършат работата. При толкова значими финансови потоци, които потенциално се отклоняват по различни канали - корпоративни, институционални, политически и т.н., отговорът Кой? не е сложен като общо позоваване и труден индивидуално”. Това заяви експертът по енергийна сигурност Илиян Василев, който бе сред организаторите на първата у нас Facebook пресконференция на „Инициатива за справедливи цени на енергията“. В нея участие взеха още Георги Георгиев – юрист, член на САК, работи и в областта на правно-информационните технологии; Васил Чакъров- финансист; Алекс Алексиев – експерт по национална сигурност; Венцеслав Йонков – специалист по информатика и Васко Начев - енергиен експерт. На нея бяха поставени въпроси, свързани с картела на горивата у нас. „Чакаме нашите институции да си свършат работата. ЕК разполага с много и различни инструменти, но по-голяма част от тях зависят от „изчерпване” на възможностите на националните институции. Друга част касае повтарящи се практики в повече от една страна. Имаме достатъчна увереност, че тази възможности крие своите перспективи и екипът който работи проучва в детайли въпроса”, заяви Василев пред Faktor.bg по повод мерките, които би могла да вземе Европейската комисия. Според него НАП има още ресурси за контрол, които не използва.
„Ако се концентрирате върху формалните признаци на понятието картел и доказването му - със сигурност няма да можете докажете неговата наличност. Особено при текущата регулация и възможности на КЗК”, допълни Василев. „Със сигурност, документ уличаващ споразумение между основните играчи не съществува... Схемата е изключително проста, но в същото време достатъчно ефективна. Механизмът е такъв, че реализирането на свръх печалби е възможно и само ако участваш в него. Всяко друго присъствие на пазара води до тежка конкуренция и съответно до по- ниски маржове”, заяви на свой ред Васко Начев. По повод явлението „Марешки” експертът коментира: „Няколко са хипотезите около казуса Марешки. Общо взето, не е ясно кога капризите на Марешки ще вземат различна посока. А друг е въпросът, че въпреки всичко, той си има заложена печалба, а доколко тя му е достатъчна. Само той и времето могат да кажат”.
По думите на експертите целта им е да предизвикат държавните институции да си свършат работата и да защитят интересите на държавата и гражданите, а картелът, дали е организиран от един или друг - това би трябвало да преценят отговорните институции. Според тях е факт, че когато се засегне един участник в картела, той пада и дадоха пример с румънския налаог на КЗК, която удари и Ромпетрол, и Лукойл, и ОМВ, защото са скачени съдове.
Самият Върховен административен съд на няколко пъти "спасява" Лукойл с абсурдни решения в негова полза. Едно от тях е Определение № 6843 от 20.05.2013 г. на ВАС по адм. д. № 6453/2013 г., VIII о., когато шефът на Агенция Митници ген. Ваньо Танов се опита да им отнеме лиценза, защото отказаха да изпълняват българските закони. Съдът веднага се намеси и блокира отнемането на лиценза с мотив - цитирам "От приложените по настоящото дело доказателства е видно, че "ЛУКОЙЛ България" ЕООД е доставчик на горива за "Български държавни железници" ЕАД, "Столичен автотранспорт" ЕАД, Национална служба за охрана, различни министерства и други държавни и общински ведомства, поради което правилно АСГГ е приел, че именно в хипотезата на допускане на предварително изпълнение на процесното решение за отнемане на лиценза (а не при спирането му), на риск са изложени наличието на доставки за горива на жизнено важни за функционирането на държавата и обществото организации и предприятия, които са от значение за националната и обществената сигурност и безопасност." , което буквално можем да преведем така - понеже са монополисти, не бива да ги пипаме, защото от тях зависят доставките за държавата и те могат да правят каквото си исакт. Абсурсдът е пълен на всяко институционално ниво”, заявиха от „Справедливи цени на горивата”.
„С една козметична промяна на законодателството от рода на разрешаване ползването на данъчни складове, да речем в Румъния/Гърция, изграденият механизъм, който е в момента, ще се обезсмисли от само себе си. Колкото и поставени лица да бъдат вкарани в схемата, те няма да имат вече тежестта. Що се касае до това каква е ролята на Лукойл при определяне цената, изключително проста е схемата, но работи по възможно най-добрия начин. В Македония Лукойл продава на по-ниски цени, което на практика е едно от доказателствата за монополното положение на компанията у нас при дистрибутирането на горивата към българските търговци”, каза още Васко Начев.
„Много може да бъде постигнато, защото институциите в последна сметка ще трябва да си свършат работата. Държавата се намира в нарастващ дефицит на финансов ресурс. Вариантите за попълване на дупките в бюджета не са много, източници ограничени - или потребителите и данъкоплатците, или ще трябва да се затегнат гайките върху излишни или егоистично раздути звена във веригата на стойността - посредници от всякакъв род, или неефективно опериращи бизнес структури”, каза Илиян Василев. По повод реалните цени на горивата той заяви: „Имаме пред вид справедливи пазарни цени - т.н. fair market price, което е утвърден икономически термин. Нямаме пред вид социално справедливи цени, защото повечето от нас съзнават, че цените на горивата трябва да бъдат икономически обусловани, а социалната справедливост се постига чрез инструменти на социална защита на държавата. Точно поради тази причини ние таргетираме институциите и това, което те трябва да свършат, а не отделните участници на пазара”. Първата по рода си пресконференция във Facebook мина без особен медиен интерес. Очевидно българските журналистите все още са свикнали с традиционните публични изяви, където има камери и фотоапарати, които понякога снимат откровени циркове и биташки надвиквания.
Още от Икономика
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара
Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,
Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ
"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"
520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната
Количеството евромонети ще тежи 3600 тона