Идеята за държавни бензиностанции е несправедлива спрямо данъкоплатците. Това заявява в интервю за „Фокус“ икономистът от ЕКИП Георги Вулджев по повод идеята на управляващите да бъде създадена верига държавни бензиностанции.
По думите му идеята е икономически нонсенс, а историята досега е показала неведнъж, че когато държавата се опитва да извършва търговска дейност, изходът не е добър.
„Не мисля, че в България ще поставим изключение по това отношение. Има много рискове, свързани с това държавата да се опитва да създава своя собствена бензиностанция. Притеснява ме фактът, че от правителството планират тази бензиностанция да се регулира от Министерство на икономиката, което има доста спорна регулаторна репутация през последните няколко години, особено връзка например с Българската банка за развитие, при която има много съмнения за злоупотреба с публичен ресурс“, обясни той.
Според Георги Вулджев единственото, което ще постигне държавната бензиностанция, е да накара данъкоплатците на практика да субсидират по-ниски цени чрез данъците, които плащат.
„Данъкоплатците ще трябва да платят за това, включително тези, които не ползват горива, нямат автомобили и не ползват лични превозни средства. Те също ще разпишат сметката. Това на практика е абдикиране на държавата от регулаторната й отговорност. Целият проблем на пазара за горива е това, че „Лукойл“ има твърде доминантна позиция по отношение на акцизните складове. Контролират над 80 % от акцизните складове, които са ключови при вноса на горива. На практика чрез тази доминантна позиция те могат изкуствено да завишават разходите на своите конкуренти и оттам да се стига до по-високи надценки и цени, от които се оплакват всички. Това не се решава, когато се направи държавна бензиностанция. Това по-скоро е опит проблемът да се заобиколи. И като накараме данъкоплатците да субсидират, един вид по този начин да го заобиколим и решим. Това по същество не е решение. Решението е да се оправи този проблем с акцизните складове. Необходима е регулаторна и данъчна реформа в тази сфера, която обаче естествено е по-сложна за осъществяване, отколкото просто да се създаде една държавна бензиностанция“, допълни икономистът.
Според Вулджев най-лесната стъпка, за да се разреши проблемът с високите цени на горивата, би била изцяло да се преустанови режимът с акцизните складове.
„ Или нещо по-умерено - би могло просто държавата да влезе в ролята на регулатор и да разчертае ясни правила, че не може една конкретна фирма за горива да контролира толкова голям дял от акцизните складове. Това лесно може да се направи – просто да се сложат такива ограничения и по този начин да се въведе по-равномерно разпределение за това кой има достъп до собственост на акцизните складове“, поясни той.
Още от Бизнес
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа
Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото
Цените на криптовалутите се сринаха, 200 милиарда долара са изтрити
Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни