5 Декември, 2025

Илон Мъск призна: Tesla ще подмени компютрите за автопилот в милиони коли

Илон Мъск призна: Tesla ще подмени компютрите за автопилот в милиони коли

снимка: Faktor.bg

Илон Мъск призна, че хардуерът на Tesla от последното десетилетие не може да постигне обещаното автономно шофиране. Това може да струва на компанията над 500 милиона долара. Възникват въпроси за доверието в ръководството и бъдещето на FSD проекта.

Американският производител на електромобили Tesla е изправен пред сериозно предизвикателство – да подмени компютрите за автономно управление (т.нар. „Full Self-Driving“ – FSD) в приблизително 4 милиона свои превозни средства по целия свят или да компенсира техните собственици. Това може да се превърне в най-скъпото техническо задължение в историята на автомобилната индустрия.

Всичко започва през 2016 г., когато компанията заявява, че всички нейни нови автомобили разполагат с „необходимия хардуер за пълно самоуправление“. Тогава изпълнителният директор Илон Мъск обещава, че чрез бъдещ софтуерен ъпдейт автомобилите ще могат да се движат напълно автономно – дори без шофьор в купето.

Реалността обаче се оказа друга. Системата, позната като HW2.5, скоро беше заменена с HW3, тъй като не предлага достатъчно изчислителна мощност. HW3 беше стандартна за всички модели от 2019 до края на 2023 г., а впоследствие бе въведена още по-мощна версия – HW4.

През януари 2025 г. Мъск публично призна, че компютърът HW3 няма нужната изчислителна мощ, за да осигури обещаното автономно управление от ниво 4 или 5. Това означава, че хиляди собственици, платили за FSD пакета, няма да получат функцията, за която са платили.

„Честният отговор е, че ще трябва да ъпгрейдваме компютрите на тези, които са закупили FSD. Ще бъде болезнено, трудно, но ще го направим“, заяви Мъск.

Предполага се, че поне 500 000 автомобила с HW3 са оборудвани с платен FSD пакет и подлежат на подмяна. Само тази операция може да струва над 500 милиона долара и сериозно да натовари сервизната мрежа на Tesla.

Още по-притеснително за компанията е, че тя обещаваше „пълен самоуправляващ хардуер“ на всички купувачи след 2016 г., независимо дали са платили за FSD или не. Това поставя Tesla в ситуация на потенциални съдебни претенции за заблуждаваща реклама, като вече има прецеденти – през 2022 г. съдът нарежда на компанията да осигури безплатен ъпгрейд на клиент, за да може да използва FSD функциите.

Очаква се лавина от нови съдебни дела срещу Tesla, след като компанията официално призна, че хардуерът HW3 не е способен да постигне обещаната автономност.

Сподели:

Коментари (0)

Норвегия купува още две подводници и далекобойни ракети заради руската заплаха

Норвегия купува още две подводници и далекобойни ракети заради руската заплаха

Правителството на Мелони се разцепи заради Украйна

Правителството на Мелони се разцепи заради Украйна

Разногласия възникват на фона на трудности в Европейския съюз относно това дали да се използват замразените руски активи за помощ на Украйна и в каква форма.

Сръбската прокуратура разследва министъра на културата по случая „Генерален щаб“, в който е замесен затят на Тръмп

Сръбската прокуратура разследва министъра на културата по случая „Генерален щаб“, в който е замесен затят на Тръмп

Селакович е заподозрян в две престъпления – злоупотреба със служебно положение и подправяне на служебен документ.