Намирам за абсолютна спекулация това, което тръбят застрахователите в медиите – че трябва да има вдигане на цените на "Гражданска отговорност" заради тълкувателното решение на ВКС за кръга от хора, получаващи обезщетение при смърт на пътя. Ще се дава обезщетение на внуци и братя на загинали, когато те докажат много близка връзка със загиналите, например, че внукът е живял със загиналия си дядо и животът му е бил тясно обвързан с него. Никой не може да каже колко иска ще има, колко ще бъдат уважени и какви обезщетения ще се присъждат.
Това подчерта адвокатът Деян Николов в ефира на Нова ТВ по горещата тема за обезщетенията при смъртни случаи при катастрофи. Той беше категоричен – няма никаква обосновка в твърденията на застрахователите, че "Гражданска отговорност" трябва да се вдигне поне два пъти. След две години ще има натрупване на практика и тогава може това да се изчисли, добави юристът.
Бих искал да поздравя Менда Стоянова за държавническото поведение. Как ще обясните на дядо Иван от село Пишурка, че трябва да плати 1000 лева за застраховка "Гражданска отговорност", попита адвокат Теодор Петков, защитавайки предложените от Стоянова поправки в Застрахователния кодекс – да има таван на обезщетения при смърт на пътя.
Тезата на Петков е, че ако не са таваните, имало над милион пенсионери с автомобили, които едва ли ще са щастливи да плащат четирицифрена сума за "Гражданска отговорност". Според него предложението на Стоянова имало логика, защото предложените от нея граници били по европейската практика. Юристът изброи четири-пет държави, в които обезщетенията били между 10 000 и 20 000 евро, а в Малта и Словакия изобщо нямало предвидено обезщетение.
Той заяви още, че имало девет адвокатски кантори, които изкарвали "огромни пари от разлятата по пътищата кръв".
За останалите държави в ЕС какво е положението, моментално контрира Николов и посочи за пример Чехия, където вече, от 2014 година, съдът решава. В Белгия, която беше дадена от Петков като пример за държава с ниски обезщетения при смърт на пътя, пък за средни телесни повреди можело да се плати доста повече, отколкото за смърт, като Николов посочи случай, по който работил и било платено обезщетение от 170 000 лева.
Николов беше категоричен и за друго – въвеждане на система "бонус-малус" и по-недисциплинирани шофьори да плащат по-скъпа застраховка. Той не видя Стоянова като "държавник" и попита защо в предложените от нея промени има таван за обезщетения, за които досега е нямало такъв – например при случаи с родители, загубили дете или обратното.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг