5 Декември, 2025

Индустриален шок: Volkswagen губи $1.5 млрд., Китай спира доставките на чипове, а Европа търси спасение

Индустриален шок: Volkswagen губи $1.5 млрд., Китай спира доставките на чипове, а Европа търси спасение

Volkswagen Group в индустриална криза; илюстрация: Faktor.bg/

Volkswagen отчете загуба от $1.5 милиарда, след като Пекин блокира доставките на ключови микрочипове, а тарифите на Тръмп натискат германската индустрия. Производството е „на дни“ от спиране, а анализатори предупреждават - Германия вече не диктува правилата на играта

Европа е на ръба на нова индустриална криза. Volkswagen Group – емблемата на германската икономическа мощ – отчете неочаквана нетна загуба от $1.5 милиарда (1.3 млрд. евро) за третото тримесечие. Загубата, първата от пандемията насам, е стряскащ индикатор за това как геополитическото напрежение и проблемите в прехода към електромобилност (EV) превръщат някогашните европейски крепости в уязвими цели, съобщи The New York Times.

Най-тревожното предупреждение дойде от Главния финансов директор: VW разполага с основни компоненти едва до края на следващата седмица.

„Прогнозата ни се базира на предположението, че ще има достатъчно полупроводници. Ситуацията е несигурна“, се казва в официалното изявление на компанията. 

Един Микрочип Държи Цялата Индустрия
Ключът към тази безпрецедентна криза не е в сложните AI процесори, а в най-обикновените, масови чипове. Заплахата за Volkswagen, BMW, Mercedes и GM идва от Nexperia – холандски производител на базови полупроводници, използвани за мигачи, чистачки и сензори (над 2000 броя в един автомобил).

Холандското правителство пое контрол над Nexperia (която е собственост на китайската Wingtech) заради натиск от САЩ и опасения за сигурността.
Пекин реагира, като незабавно забрани износа на завършените чипове на Nexperia от китайските си заводи. Тъй като около 70% от чиповете се пакетират в Китай, глобалната верига за доставки буквално бе прекъсната.
Европейската автомобилна асоциация (ACEA) предупреди, че членовете ѝ са „на дни“ от принудително спиране на конвейерите, ако дипломатическо решение не бъде намерено незабавно.

„Германия Вече Не Диктува Правилата“
Индустриалната мощ на Германия е изправена пред унизителен преглед. Общите разходи, свързани с тарифите на Тръмп, скочили до 15% (от 2.5% през август), се очаква да достигнат €5 милиарда за VW тази година.

„Това е твърде силно напомняне, че германската индустрия вече не диктува правилата на играта, а просто се намира на приемащата страна.“ Това заяви Карстен Бржески ING Bank.

Анализатори като Berenberg все пак запазват рейтинга си „Купувай“ за акциите на VW, но с ключово условие: мащабни и болезнени съкращения на разходите. Според Berenberg, VW се търгува с 25% отстъпка спрямо историческата си стойност, което предполага потенциал, но само ако ръководството „стриктно приложи“ мерките за намаляване на разходите и повиши ефективността на производството в Германия.

Фиаското на Porsche
Към външните проблеми се добавя и вътрешен срив в стратегията. Скъпият завой на Porsche да се отдалечи от изцяло електрическата стратегия е довел до €4.7 милиарда разходи.

Луксозното подразделение отчете оперативна загуба, след като търсенето на спортни коли рязко спадна, особено на критичния китайски пазар. Porsche, собственост на 75% от VW, започна съкращения на близо 4000 работни места и се връща към разработването на двигатели с вътрешно горене (ДВГ), признавайки, че EV преходът в Европа е по-бавен от очакваното.

Според GlobalData, глобалният пазар на леки превозни средства се очаква да нарасне скромно с 3.4% през 2025 г., но всички прогнози са засенчени от търговските рискове.

Търговските бариери (като тарифите) и контролът върху критични суровини и чипове ще продължат да бъдат основен фактор за цените. Производителите трябва да се диверсифицират или да търпят огромни разходи. По-слабите продажби на електромобили в Европа водят до проблеми със свръхкапацитета за производители като VW. Анализаторите съветват за по-голям фокус върху хибридните и ДВГ модели, които продължават да генерират високи приходи.
Дългосрочният растеж на автомобилния сектор ще дойде от автономни технологии (ADAS/AD) и свързаност (IoT). VW инвестира в софтуерната си архитектура Cariad и обмисля нов завод за Audi в САЩ, за да смекчи тарифния риск.

Сподели:

Коментари (1)

  • 13:57, 31 Октомври, 2025

    Евтинко било в Китай,а,и всички са там,сега как е.

    Отговор
Нови по-високи стандарти въвеждат банките при отпускане на кредити

Нови по-високи стандарти въвеждат банките при отпускане на кредити

През второто тримесечие се наблюдава затягане при фирмените, запазване без изменение при жилищните и разхлабване при потребителските кредити

Министерството на финансите на САЩ удължи разрешението за работа на бензиностанциите на „Лукойл“

Министерството на финансите на САЩ удължи разрешението за работа на бензиностанциите на „Лукойл“

Ходът на практика позволява на бензиностанциите „Лукойл“ в държави като Съединените щати да продължат да обслужват клиенти, като същевременно предотвратява парични потоци да се връщат към Русия

Пазарът на Tesla в Европа се свива, една страна обаче остава рекордьор по продажби

Пазарът на Tesla в Европа се свива, една страна обаче остава рекордьор по продажби

Aмepиĸaнcĸият пpoизвoдитeл нa eлeĸтpoмoбили oтчитa cepиoзни cпaдoвe в peдицa дъpжaви пpeз нoeмвpи, но една от скандинавските страни не се отказва от електрическите автомобили