Често строителството се спира по искане на строителя. Това подчерта в интервю за БНР заместник-председателят на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране инж. Светлана Николчева за т.нар. Акт 10 за спиране на строителството. Той се съставя от всички лица, които са ангажирани в строежа, като в него се прави снимка на състоянието на строително-монтажните работи и се описва, ако има отлагания, както и мерките, ако трябва при замразяването да се консервира или обезопаси. Актът може да се издава многократно и в различни случаи, като например възложителят да смени строителя и да промени проекта.
Инж. Николчева уточни, че строителят сключва договор с възложителя, в който се казва какво ще се свърши в даден срок и какво ще бъде заплащането.
„Този срок, който е подписан за изпълнение за строителството, когато се подпише Акт 10 - той спира да тече“, обясни експертът, както и даде нагледен пример – „на 1 февруари спираме да строим заради лошото време и започваме на 1 март, но на 1 март задължително лицата, които подписват Акт 11, могат да бъдат същите, а могат да бъдат и други - друг строител, друг надзорник, а даже и друг проектант при други условия. Спира да тече срокът между строителя и възложителя и на 1 март започва пак да тече, като се подпише Акт 11“.
По думите на инж. Светлана Николчева, всичко това се случва по взаимно съгласие, като често се използва, тъй като „по този начин се отлага крайният срок на договорения между възложител и строител срок или дата за завършване на строежа“.
„С тази игра с датите трябва много да се внимава, защото тя създава много сложни отношения в съда и може да се стигне до осъдителни присъди на някого“, уточни инж. Николчева, като даде за пример случаи, в които има авария и подчерта, че проблем може да създаде и фактът, че „документите, които съпътстват Акт 10 са много“.
Инж. Светлана Николчева
Често строителството се спира по искане на строителя, коментира заместник-председателят на Камарата на инженерите
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг