Испанското правителство е наложило вето върху сделка, в която унгарски кандидат щеше да купи испанска железопътна компания, заради значението ѝ за Украйна, съобщи "Файненшъл таймс", цитирано от "Дневник". Изданието се позовава на източници, запознати със случая с Talgo.
Според публикацията мотивите на Мадрид са били симпатизиращото на Русия правителство на Виктор Орбан да не се сдобие с важна за Киев технология.
Високопоставен служител в испанското правителство обяснява, че сделката за €619 млн. била отчасти спряна, защото би могла да има решаваща роля за възстановяването на украинската железопътна мрежа.
Като част от бившия СССР Украйна има релсов път със стандарт, различен от европейския. При всяко пресичане на граница с европейски съсед се налага смяна на талигите под вагоните. Това отнема време и бави превозите с часове.
Нов бърз механизъм би ускорил вноса на въоръжение и материали в Украйна и износа на украинско зърно и стоки, за да запълва бюджета си страната. Ако един ден украинският пазар стане част от единния пазар на Европейския съюз и проблемът продължава, това би било сериозна пречка за всички.
В Talgo разполагат с технология за автоматизирана смяна на ширината между колелата на вагоните, без влакът да се налага да спира.
Украинският релсов път е широк 1520 мм, докато възникналият във Великобритания европейски стандарт е 1435 мм.
Испания има технологичен опит за разрешаване проблема с междурелсието, защото има линии с ширина от обичайната "иберийска" 1668 мм до 1000 мм по теснолинейките в северната част. В същото време високоскоростните влакове се движат по трасета с европейско междурелсие.
Според испанската компания, която произвежда пътнически влакове, тя разполага с талиги за вагоните, "позволяващи ширината между колелата да се променя според релсите, докато влакът продължава да се движи с около 15 км/ч".
От решението на испанското правителство от края на август не се разбира не само това, но и какви са притесненията за връзката на купувача с Орбан - казва се само, че то е основано на защита на "обществената сигурност и ред".
Консорциумът "Ганц-Маваг", подал оферта през март, е подкрепен от инвестиционно поделение на унгарската държава и производителя на влакове "Модяр-Вагон", който според Испания е "в крайна сметка под контрола" на MOL, унгарски петролно-газов гигант с държавно участие. От консорциума казват за "Файненшъл таймс", че споменатата система за междурелсие изобщо не е в центъра на инвестиционния интерес, включително защото и други производители разполагат с технологията. Поради това там смятат, че решението на Мадрид е политическо.
Премиерът социалист Педро Санчес е критикувал Орбан като "пропутински лидер" от "международната крайна десница", който "иска да постави Украйна на колене".
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства