9 Юни, 2026

Как броколито влияе върху някои здравословни проблеми

Как броколито влияе върху някои здравословни проблеми

Повече от един милиард възрастни по света имат високо кръвно налягане, което го прави изключително важен обект на изследвания и здравни интервенции.

Ежедневната консумацията на броколи и други кръстоцветни действа положително на контрола на кръвното налягане и понижаването му. До този извод се стигна от проучване, публикувано в списание BMC Medicinе, в което се разглежда как зеленчуци като броколи и карфиол могат да помогнат за намаляване на кръвното налягане при възрастни с леко повишено такова.

Консумацията на четири порции кръстоцветни зеленчуци дневно за две седмици, в сравнение с консумация на кореноплодни и тиквени зеленчуци, води до понижаване на систоличното кръвно налягане средно с 2,5 mmHg. Това може да намали риска от сериозни сърдечно-съдови заболявания с около 5%, уточняват изследователите.

Как влияят кръстоцветните зеленчуци върху кръвното налягане?

Високото кръвно налягане (хипертония) повишава риска от инфаркт и инсулт, затова е важно да бъде контролирано. Изследователите са проучили как кръстоцветни зеленчуци като кейл, броколи и карфиол влияят на кръвното налягане в сравнение с кореноплодни и тиквови зеленчуци. В изследване на случаен принцип с 18 участници на възраст 56-72 години, всички с леко до умерено високо кръвно налягане, е установено, че консумацията на кръстоцветни зеленчуци помага за понижаване на систоличното кръвно налягане, което е ключово за контрола на хипертонията.

Участниците са споделяли информация за своя хранителния режим, физическата активност и нивата на стрес, за да се установят техните базови показатели.

Те са преминали през две двуседмични интервенции с двуседмична почивка между тях. През едната интервенция са консумирали четири порции кореноплодни и тиквови зеленчуци дневно, а през другата – четири порции кръстоцветни зеленчуци. Зеленчуците са били предоставени на участниците под формата на супи за обяд и вечеря. 72% от участниците са спазвали изискванията, а един участник е отпаднал от проучването след първото измерване.

Изследователите са установили, че консумацията на кръстоцветни зеленчуци за две седмици намалява дневното систолично кръвно налягане, но не оказва значителен ефект върху нощното. Те са забелязали и повишаване на нощното диастолично кръвно налягане и сърдечната честота при участниците в активната интервенция в сравнение с контролната група. 

Въпреки това, понижаването на сърдечния ритъм при контролната група вероятно е било причината за разликата. Освен това, участниците в активната група са показали значително намаление на нивата на серумните триглицериди. И двете групи са намалили теглото си, което не обяснява разликите в кръвното налягане.

Учените подчертават, че кръстоцветните зеленчуци обикновено съставляват малка част от храненето на възрастните, така че увеличаването на консумацията им може да окаже значително влияние върху сърдечно-съдовото здраве. Според изследователите този ефект вероятно се дължи на микроелементите в кръстоцветните зеленчуци, а не на макроелементите, тъй като контролните супи са били сходни по калории и съдържание на натрий.

enlightenedКръстоцветните зеленчуци включват зеле, карфиол, броколи, брюкселско зеле и др. За всички тях е известно, че съдържат глюкозинолати, които могат да помогнат в борбата с рака. Освен това те са богати на фибри, които помагат за понижаване на холестерола и подобряване на здравето на червата, и с витамин С, който е полезен за имунната система. Кръстоцветните зеленчуци са полезни и за кръвта, тъй като съдържат витамин К (който е важен за съсирването на кръвта) и фолат, който помага за производството на червени кръвни телца.

Сподели:
Roche и Nurixсе лицензират експериментално лекарство срещу левкемия

Roche и Nurixсе лицензират експериментално лекарство срещу левкемия

Предстои да се изследва дали новият медикамент може да се комбинира с други лекарства за лечение на рак на кръвта и дали може да се прилага при други заболявания като множествена склероза и хронична спонтанна уртикария – или хронична уртикария без установен тригер

Водещ наш неврохирург: Обществото да признае, че прекомерното използване на дигитални устройства представлява реален здравен риск

Водещ наш неврохирург: Обществото да признае, че прекомерното използване на дигитални устройства представлява реален здравен риск

„Ако едно дете чете книга повече от един час на ден на мобилното си устройство, това не може да бъде вредно“, отбеляза той.

Ива Христова: 85 се заразиха с лаймска болест

Ива Христова: 85 се заразиха с лаймска болест

Кърлежите ще останат активни, докато времето стане много сухо и много горещо, посочи директорът на Националния център по заразни и паразитни болести

Коментари (0)