В рамките на 12 дни украински БПЛА поразиха пет ключови рафинерии в Русия, принуждавайки някои от тях да спрат или ограничат работа. Сумарният годишен капацитет на тези обекти надхвърля 50 млн. т/год., т.е. значим дял от националното рафиниране, макар не целият капацитет да е изваден от строя едновременно. Кампанията е част от стратегията за нанасяне на „иконически щети“ върху руския енергиен сектор.
Ударените рафинерии (2–14 август 2025)
- Рязан (Роснефт) – удар на 02.08; рафинерията свали капацитета приблизително наполовина след спиране на две основни CDU инсталации. Миналогодишен преработвателен обем ~13.1 млн. т/год.
- Новокуйбишевск (Роснефт, Самарска обл.) – удар на 02.08; преустановила работа след атаката, по данни на източници. Ориентировъчен капацитет ~8.3 млн. т/год.
- Afipsky (Краснодар) – 07.08; пожар след атака с БПЛА, по-късно потушен; инцидентът потвърден от руските власти. Ориентировъчен капацитет ~7.0 млн. т/год.
- Саратов (Роснефт) – 10.08; удар потвърден от Украйна; местните власти съобщиха за евакуации; според The Moscow Times обектът е спрян временно. Капацитет ~7.0–8.3 млн. т/год.
- Волгоград (Лукойл) – 14.08; силни пожари след удар; властите по-късно съобщиха, че огънят е овладян. Капацитет ~14.8–15+ млн. т/год.
Украинските атаки следват по-широка кампания за удари по руска нефтена инфраструктура (рафинерии и логистика) – от Орел и Коми до Краснодар, на стотици и над 1000 км от фронта. Целта е да се намали експортният и вътрешният капацитет за горива, включително авиационно гориво, и да се повишат оперативните разходи на Русия.
Спиранията/ограниченията в Рязан и Новокуйбишевск и пожарите в Afipsky, Саратов и Волгоград сочат краткосрочни рискове за регионалните доставки и логистиката на горива, с възможни времеви „тапи“ и вътрешни пренасочвания на суровина/продукти. Международният ценови ефект засега е ограничен, но устойчиви повреди биха засилили натиска върху руските потоци и премиите по риск.
Какво означава това за пазара?
Независими наблюдатели отбелязват, че ударите по рафинериите имат кумулиращ ефект: дори когато пожарите бъдат бързо овладени, повторяемостта на атаките води до по-дълги престои, непланирани ремонти, недостиг на резервни части и по-високи застрахователни и логистични разходи. Последните инциденти в Афипски, Саратов и Волгоград потвърждават тенденцията, за която съобщават водещи агенции като Reuters и Bloomberg.
По-широката картина показва, че украинската кампания променя оперативната география на руския петролен сектор: Москва е принудена да пренасочва суровина и продукти, да работи с по-разпръснати мощности и да разчита повече на сенчестия танкерен флот за износ—механизъм, който в момента е под най-силния си натиск от Обединеното кралство, ЕС и САЩ. Лондон санкционира 135 танкера от този флот и обяви курс към продължаващ „удар“ по енергийните приходи на Кремъл, а европейски и британски мерки вече забавят растежа на флотилията и ограничават продажбите на стари кораби и достъпа до застраховане.
Ефектът върху световния пазар засега е ограничен—цените реагират повече на глобални макро фактори—но локално в Русия ударите могат да предизвикат временни дефицити, вътрешни пренасочвания и по-високи крайни цени; не е изключено отново да се стигне до частични забрани за износ на горива, каквито страната вече прилагаше през 2023–2024 г., за да стабилизира вътрешния пазар.
В средносрочен план комбинацията от дронови удари + санкционен натиск върху транспорта (особено сенчестият флот) заплашва маржовете и надеждността на руския износ. Ако темпът на атаките се запази, Русия ще трябва да отделя повече капитал за защита и ремонти, което повишава себестойността и свива рентабилността на износа към ключови клиенти като Индия и Китай. Някои анализи вече документират падането на приходите от морски суров петрол през лятото, дори преди последната серия удари.
С други думи: тактиката може да не извади Русия от глобалния петролен пазар утре, но постепенно разяжда оперативната ѝ устойчивост—удря рафинерии, усложнява логистиката, повишава риска по превоза и „стиска“ приходите чрез санкции. Това е точно видът икономическо изтощение, към което Киев се стреми.


Коментари (6)
Алекс
14:35, 20 Август, 2025А аз се чудя защо цената на бензина в Москва е почти наполовина на нашия.То било защото украинците им били намалили наполовина производството на нефт.И в бензиностанциите на руснаците имало недостиг на горива.Всички го знаят ,само руснаците не.Но защо тези дни има недостиг на бензин у нас.И куп бензиностанции продаваха само дизел.И защо не напишете какво става с единствената рафинерия на Украйна?Тя защо не работи?
Бургас
19:27, 18 Август, 2025Те щото руските пияндурници, ако не са подкрепени от Иран, Китай и най-вече от Северна Корея, до сега щяха да бъдат избити, което и заслужават.
въпросче
21:54, 15 Август, 2025При тия успехи ВСУ трябва вече да са в предградията на Москва......
Алекс
14:30, 20 Август, 2025Ама те не са ли вече там!Аз мислех че вече са обсадили Владивосток.
Бункерите плъх
17:45, 18 Август, 2025Има време, и това ще стане. Парче по парче трябва да се разпада Педерацията
И въпреки
21:28, 15 Август, 2025Това фронта се мести все на Запад. Колкото до партизанските диверсии в стил "ХИС БУЛА и МОСАД" са си оправдани, а и украинците подкрепяни от чуждите разузнавания засега друго не могат и да направят.