София може да стане най-близката столица до най-голямото летище в света, след като стане факт проектът на Турция за ново мегалетище край Истанбул, първият етап от което се очаква да бъде открит през октомври.
След като то започне да действа, ще има повече възможности за пътуване от София до стотици точки на света, трафикът в българското въздушно пространство ще се увеличи, а това означава, че страната ще има повече приходи, а и ще бъдат разкрити нови работни места. И макар че инициативата за международен въздушен транспортен хъб очевидно й е иззета, България ще черпи ползи дори и от това, че е най-близо до турския мегапроект.
След като новото летище започне да действа, ще има по-голям капацитет за връзки между балканските столици, коментира пред "Дневник" вицепрезидентът на Турските авиолинии (Turkish Airlines) за Източна Европа и Балканите Емре Меневше. Имаме много работа в региона и той е важен за нас, увери експертът на националния превозвач на Турция като уточни, че компанията поставя на първо място близостта до Турция и търговско-икономическите отношения .
Сегашното летище на най-големия турски мегаполис Истанбул - "Ататюрк", вече е надхвърлило капацитета си с 68 млн. пътници годишно и държавата, уловила тенденцията за преориентиране на пътникопотока от САЩ на Изток, си е поставила за задача да влезе в топ 10 на света по брой пътници до 2023 г., когато страната ще отбележи 100-годишнината от провъзгласяването на републиката, коментира Меневше.
Какво печели България от турския мегапроект
През октомври ще бъдат открити първият терминал и три писти, кулата и станцията за зареждане. До 2028 г. се очаква да влязат в експлоатация общо 6 писти, 4 терминала, а цялото летище ще обслужва 200 млн. пътници годишно по над 350 дестинации и ще разкрие 225 хил. работни места. За сравнение сега летище "Ататюрк" обслужва около една трета от планирания брой пътници.
"Откриването на новото летище на Истанбул в Турция ще се отрази изключително положително на България. Това ще увеличи трафика над въздушното ни пространство, което ще доведе до повече приходи към държавата", коментира генералният директор на BULATSA Георги Пеев. Той увери, че българските ръководители на полети вече сe подготвят за новото предизвикателство, като за целта бяха проведени тренировъчни симулации в реално време в тренажора на "Авиационния учебен център" на BULATSA за въвеждане на системата AMAN (Arrival Manager) за подреждане на кацащите самолети за новото летище. Експерти от двете страни участват в интензивни работни срещи и до края на месец август ще бъдат финализирани и подписани оперативните процедури и подготвени тренировъчни упражнения за ръководителите на полети. В процес е и подписването на договор между BULATSA и доставчика на аеронавигационно обслужване на Република Турция - DHMI, за инсталирането в двете оперативни зали на система AMAN (Arrival Manager) за подреждане на кацащите самолети.
Сътрудничеството на двете служби означава и повече работни места в България. "Това е и една от основателните причини BULATSA да продължава да набира кандидати за професията ръководител на полети", подчерта Пеев.
България трябва да се възползва от опита на Турция и да развива софийското летище като свързващо (хъб) и това трябва да бъде главно условие на концесията, заявиха от Асоциацията на българските авиокомпании. Според организацията навлизането на ниско разходните авиокомпании в България предизвика значителен ръст на пътническите превози от София до точки в Европа и обратно, но вероятно скоро ще се достигне до насищане, а и ще бъде възпряна от изчерпването на капацитета на летищата в София и Бургас. Затова, за да стимулира пътническите превози страната трябва да реализира идеята за хъб аналогично на новото летище в Истанбул, летищата в Персийския залив и Баку.
Новата възможност ще насърчи и туристопотока към Турция и транзитния трафик. Всяка година Турция е посетена от 32 млн. чужди туристи като като българите са 1.8 млн. - близо 6% от всички, а в последните години броят им се увеличава, коментира пред български журналисти експерт Турските авиолинии (Turkish Airlines). Всяка година Истанбул е посетен от 27 млн. туристи, 7 млн. отн които са транзитни пътници, сочат данните на турската страна.
Какво ще представлява летището
Името на новото летище все още не е определено, макар че до деня на откриването, планирано за националния празник на страната 29 октомври, остава половин година.
Строител е консорциум от пет големи турски компании (Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon) с по 20% всяка, който спечели държавния търг през 2013 г. с оферта от 22.15 млрд. евро за проекта за строителство на обекта и право на концесия за 25 г. - до 2043 г. Всеки от участниците е специализиран в свързана с въздухоплаването област - строителство, минно дело, туризъм, енергетика, управление на пристанищна и летищна инфраструктура.
Строителните работи са за около 11 млрд. долара като по-голямата част са собствени средства на компаниите в консорциума, а останалото е заем от турски банки. Досега са изпълнени 85% от работата, а когато летището заработи с пълен капацитет се очаква да формира 4.5% от брутния вътрешен продукт на страната. То ще има общо 6 писти с дължина между 3.5 и 4.1 км, над 500 гишета за чекиране, 143 ръкава, 500 самолетни стоянки, и 1.3 млн. кв. м площ на терминалите и паркинг от 700 хил. кв. м., хотел с 450 легла.
Летището се намира на 40 км от деловия център на Истанбул - площад "Таксим". На първо време до там ще се стига по автомагистрала, но до 2045 г. ще бъде пуснат високоскоростен влак и метро. Карготерминалът е замислен като най-големия в света с площ от 1.4 млн. кв. м и капацитет 5.5 млн. тона.
Аеропортът се строи на брега на Черно море като е избран слабо заселен район и така се избягват неблагоприятни въздействия върху местното население. При проектирането е взет под внимание маршрутът на миграция на птиците, уточниха от националния турски превозвач. Десет хиляди фиданки са били преместени в училищни дворове и обществени градинки. Изсечените дървета ще бъдат компенсирани двойно. Част от електрозахранването ще е със слънчеви панели.
Строителите живеят в специално изградено за тях селище с футболно и баскетболно игрище, фризьорски салони, библиотека, пералня и две джамии. Архитектите са се придържали към турско-ислямската традиция. Контролната кула е във формата на лале - един от символите на Истанбул.
Докъде се лети
И в момента международното летище "Истанбул" е с най-много международни връзки, изпреварвайки Франкфурт, Амстердам и Париж. То осъществява пряка връзка с 60 световни столици - всички в Европа, Близкия изток, Централна Азия, Северна и Източна Африка. Новате дестинации, планирани от Турските авиолинии за тази година са Акуадила (Пуерто Рико), Богота (Колумбия), Хюстън (САЩ), Маями (САЩ), Тайпе (Тайван), Торонто (Канада), Сарагоса (Испания).
Данните за капацитета на 15-те авиокомпании с най-голям пазарен дял в света показват, че капацитетът на лидерите от САЩ и Европа намалява, докато източните превозвачи расте през последните 12 г.
София ще е най-близката столица до най-голямото летище в света, което ще обслужва 200 млн. пътници годишно по над 350 дестинации
Фактор Фактор
Още от Бизнес
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни
ЕK официално оспори пред СТО китайските антидъмпингови мита върху брендито
Китай трябва да даде отговор в рамките на 10 дни
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит