6 Декември, 2025

Китайската компания BYD изпревари Tesla и стана производител номер 1 на електромобили

Китайската компания BYD изпревари Tesla и стана производител номер 1 на електромобили

Снимка: EPA/BGNES

Изпълнителният директор Уан Чуанфу прогнозира през 2008 г., че до 2025 г. компанията ще бъде на върха

Китайският автомобилен производител BYD изпревари Tesla за първи път през 2024 г., с което се превърна във водещия производител на електрически автомобили в света. 

Това е постижение за компанията, чийто главен изпълнителен директор Уан Чуанфу прогнозира през 2008 г., че до 2025 г. тя ще бъде на върха. От друга страна, постижението ѝ е и шамар в лицето на Илън Мъск, пише „Франс 24“.

Докато Доналд Тръмп се гневи на вандалите, които унищожават автомобилите на Tesla, и по този начин заплашват „успешната история" на неговия съветник Илън Мъск, самият Мъск вижда, че над империята му се струпват други облаци.

„Американският“ крал на електромобилите и крайнодесните провокации може да се страхува от още един заклет враг от Китай, чието име може да се обобщи с три букви: BYD.

В понеделник, 24 март, китайският производител детронира Tesla от лидерското място в света. 

BYD - което е съкращение от Build your Dream (Изгради своята мечта) - е продал повече автомобили, а оборотът му през 2024 г. (100 млрд. долара) за първи път надхвърля този на Tesla (97,7 млрд. долара).

Новият номер 1 в света при електрическите автомобили все още е до голяма степен непознат в международен план.

Първо, защото продава основно в Китай:

„Вътрешният пазар все още ще представлява около 85% от продажбите му през 2023 г.“, посочи Грегор Себастиан, специалист по електромобилите в Rhodium Group, една от водещите международни консултантски компании за Китай. 

Второ, за разлика от Tesla, която от самото начало е превърнала електрическите автомобили в свое ДНК, BYD изглежда е поела по пътя на автомобилите донякъде случайно. 

Групата е основана през 1995 г. под името Yadi Electronics - по името на улицата в квартал на град Шънджън, където се намира нейната централа. Неин създател е Уан Чуанфу, който е взел назаем малко под един милион долара от свой роднина, за да започне бизнеса си.  

Чуанфу обаче е искал да произвежда не автомобили, а батерии за телефони.
И го прави успешно... за известно време. Според австралийския обществен телевизионен канал Ей Би Си News той става един от основните доставчици на международни марки като Nokia и Motorola.

Уан Чуанфу е мислел по-широкомащабно за своите батерии. Още в средата на 2000 г. той си представя бъдещето, в което автомобилите ще бъдат предимно електрически и ще се нуждаят от неговите продукти. Но по това време производителите на коли все още се бавеха с електрическите автомобили... с изключение на един доста причудлив американски предприемач на име Илън Мъск.

Уан Чуанфу решава да произвежда собствени автомобили и през 2003 г. придобива малкия производител Xi'an Qinchuan Automobile.

Така BYD прави обратното на 99% от конкурентите си, които произвеждат автомобили, преди да се насочат към батериите и електромобилите.

Но BYD не постига това за една нощ. През 2009 г., когато все още почти никой не вярва в него, Уан Чуанфу уверява „Файненшъл таймс“, че до 2025 г. ще бъде номер 1 в автомобилната индустрия. Вярно е, че все още не доминира в целия сектор, но въпреки това успя да спази графика си и да се превърне във водещ производител на електромобили - най-бързо развиващия се сегмент на пазара.

Сегашният успех на BYD трябва да дразни още повече Илън Мъск, като се има предвид, че през 2013 г. той избухна в смях при изказване на журналист, осмелил се да представи китайския производител като сериозен конкурент. 

„Виждали сте техните автомобили“, отговори той. Вярно е, че в началото на 2010 г. първите модели на BYD едва ли са впечатлили специалистите в бранша.

С изключение на Уорън Бъфет, легендарния американски инвеститор. Той е толкова убеден във визията на Уан Чуанфу, че през 2009 г. инвестира 250 млн. долара в BYD.

Освен това Уан Чуанфу демонстрира ненадмината политическа и индустриална проницателност, адаптирайки се към променящите се индустриални политики на китайското правителство.

Преди да се фокусира върху електрическите автомобили, неговата група „произвеждаше и продаваше хибридни автобуси на местните власти“, отбеляза Грегор Себастиан.

„BYD успя да се справи с всички вълни на китайската индустриална политика, което ѝ позволи да се възползва в голяма степен от публичните субсидии“, посочи Син Сун, специалист по китайска индустриална икономика в Кралския колеж в Лондон. 

„Без субсидиите BYD вероятно нямаше да оцелее преди десет години“, допълни експертът.

Когато Пекин най-накрая взе решение да превърне електрическите автомобили в стратегически приоритет - по-специално в плана „Произведено в Китай 2025“, представен през 2015 г. - BYD разполага с всичко необходимо, за да играе водеща роля. 

Изправен пред международната конкуренция, производителят се възползва от „евтина работна ръка, а местната индустриална инфраструктура означава, че можем да произвеждаме в по-голям мащаб и на по-ниска цена“, каза Син Сун. 

Според проучване на банката UBS, публикувано през 2023 г., производството на един автомобил на BYD струва с около 15% по-малко, отколкото ако е произведен в САЩ или Европа. /БГНЕС

Сподели:

Коментари (0)

Мъск поиска ликвидацията на ЕС

Мъск поиска ликвидацията на ЕС

Неговата платформа Х беше глобена от ЕК, тъй като нарушава закона за цифровите услуги на Европейския съюз (DSA) в области, свързани с осигуряването на прозрачност на рекламите и достъпа на изследователите до отворени данни и информация.

Хакан Фидан: Сирийските демократични сили не смятат да се интегрират в структурите на сирийската държава

Хакан Фидан: Сирийските демократични сили не смятат да се интегрират в структурите на сирийската държава

Той заяви, че Турция не е дала „празен чек“ на сирийското правителство да репресира.

Награда за мир: Как ФИФА режисира новото шоу на Тръмп

Награда за мир: Как ФИФА режисира новото шоу на Тръмп

Тръмп и Инфантино използваха възможността за самореклама и маркетинг. В статута на ФИФА пише, че организацията трябва да е аполитична. Но ръководството ѝ тълкува това правило доста свободно, когато става въпрос за пари.