7 Декември, 2025

Китайската компания BYD изпревари Tesla и стана производител номер 1 на електромобили

Китайската компания BYD изпревари Tesla и стана производител номер 1 на електромобили

Снимка: EPA/BGNES

Изпълнителният директор Уан Чуанфу прогнозира през 2008 г., че до 2025 г. компанията ще бъде на върха

Китайският автомобилен производител BYD изпревари Tesla за първи път през 2024 г., с което се превърна във водещия производител на електрически автомобили в света. 

Това е постижение за компанията, чийто главен изпълнителен директор Уан Чуанфу прогнозира през 2008 г., че до 2025 г. тя ще бъде на върха. От друга страна, постижението ѝ е и шамар в лицето на Илън Мъск, пише „Франс 24“.

Докато Доналд Тръмп се гневи на вандалите, които унищожават автомобилите на Tesla, и по този начин заплашват „успешната история" на неговия съветник Илън Мъск, самият Мъск вижда, че над империята му се струпват други облаци.

„Американският“ крал на електромобилите и крайнодесните провокации може да се страхува от още един заклет враг от Китай, чието име може да се обобщи с три букви: BYD.

В понеделник, 24 март, китайският производител детронира Tesla от лидерското място в света. 

BYD - което е съкращение от Build your Dream (Изгради своята мечта) - е продал повече автомобили, а оборотът му през 2024 г. (100 млрд. долара) за първи път надхвърля този на Tesla (97,7 млрд. долара).

Новият номер 1 в света при електрическите автомобили все още е до голяма степен непознат в международен план.

Първо, защото продава основно в Китай:

„Вътрешният пазар все още ще представлява около 85% от продажбите му през 2023 г.“, посочи Грегор Себастиан, специалист по електромобилите в Rhodium Group, една от водещите международни консултантски компании за Китай. 

Второ, за разлика от Tesla, която от самото начало е превърнала електрическите автомобили в свое ДНК, BYD изглежда е поела по пътя на автомобилите донякъде случайно. 

Групата е основана през 1995 г. под името Yadi Electronics - по името на улицата в квартал на град Шънджън, където се намира нейната централа. Неин създател е Уан Чуанфу, който е взел назаем малко под един милион долара от свой роднина, за да започне бизнеса си.  

Чуанфу обаче е искал да произвежда не автомобили, а батерии за телефони.
И го прави успешно... за известно време. Според австралийския обществен телевизионен канал Ей Би Си News той става един от основните доставчици на международни марки като Nokia и Motorola.

Уан Чуанфу е мислел по-широкомащабно за своите батерии. Още в средата на 2000 г. той си представя бъдещето, в което автомобилите ще бъдат предимно електрически и ще се нуждаят от неговите продукти. Но по това време производителите на коли все още се бавеха с електрическите автомобили... с изключение на един доста причудлив американски предприемач на име Илън Мъск.

Уан Чуанфу решава да произвежда собствени автомобили и през 2003 г. придобива малкия производител Xi'an Qinchuan Automobile.

Така BYD прави обратното на 99% от конкурентите си, които произвеждат автомобили, преди да се насочат към батериите и електромобилите.

Но BYD не постига това за една нощ. През 2009 г., когато все още почти никой не вярва в него, Уан Чуанфу уверява „Файненшъл таймс“, че до 2025 г. ще бъде номер 1 в автомобилната индустрия. Вярно е, че все още не доминира в целия сектор, но въпреки това успя да спази графика си и да се превърне във водещ производител на електромобили - най-бързо развиващия се сегмент на пазара.

Сегашният успех на BYD трябва да дразни още повече Илън Мъск, като се има предвид, че през 2013 г. той избухна в смях при изказване на журналист, осмелил се да представи китайския производител като сериозен конкурент. 

„Виждали сте техните автомобили“, отговори той. Вярно е, че в началото на 2010 г. първите модели на BYD едва ли са впечатлили специалистите в бранша.

С изключение на Уорън Бъфет, легендарния американски инвеститор. Той е толкова убеден във визията на Уан Чуанфу, че през 2009 г. инвестира 250 млн. долара в BYD.

Освен това Уан Чуанфу демонстрира ненадмината политическа и индустриална проницателност, адаптирайки се към променящите се индустриални политики на китайското правителство.

Преди да се фокусира върху електрическите автомобили, неговата група „произвеждаше и продаваше хибридни автобуси на местните власти“, отбеляза Грегор Себастиан.

„BYD успя да се справи с всички вълни на китайската индустриална политика, което ѝ позволи да се възползва в голяма степен от публичните субсидии“, посочи Син Сун, специалист по китайска индустриална икономика в Кралския колеж в Лондон. 

„Без субсидиите BYD вероятно нямаше да оцелее преди десет години“, допълни експертът.

Когато Пекин най-накрая взе решение да превърне електрическите автомобили в стратегически приоритет - по-специално в плана „Произведено в Китай 2025“, представен през 2015 г. - BYD разполага с всичко необходимо, за да играе водеща роля. 

Изправен пред международната конкуренция, производителят се възползва от „евтина работна ръка, а местната индустриална инфраструктура означава, че можем да произвеждаме в по-голям мащаб и на по-ниска цена“, каза Син Сун. 

Според проучване на банката UBS, публикувано през 2023 г., производството на един автомобил на BYD струва с около 15% по-малко, отколкото ако е произведен в САЩ или Европа. /БГНЕС

Сподели:

Коментари (0)

Сикорски към Мъск след апела му за ликвидация на ЕС: Иди на Марс!

Сикорски към Мъск след апела му за ликвидация на ЕС: Иди на Марс!

Полският външен министър отбелязва, че посланието на Мъск за премахване на ЕС е харесано от скандалния експрезидент на Русия Дмитрий Медведев, който пише в коментарите: „Точно така.“

Задкулисна мрежа позволява на Кремъл да произвежда ракети „Искандер“, въпреки санкциите

Задкулисна мрежа позволява на Кремъл да произвежда ракети „Искандер“, въпреки санкциите

По трагична ирония семейство Митал помага за доставката на ракетите, които редовно поразяват собствения му стоманодобивен завод в Кривий Риг.

Русия бомбардира собствения си Белгород, спря токът

Русия бомбардира собствения си Белгород, спря токът

Местните жители са чули рева на самолет, летящ към границата преди експлозията. Самата експлозия е била толкова мощна, че е последвал „дъжд“ от шрапнели, пръст и камъни.