"Вече втора година училищата представят проекти за иновации и 290 училища от 2400 училища в страната са иновативни, или това са около 12-13 процента от българските училища. Този процент все още е малък, но има и други училища, които не са кандидатствали с иновативни проекти, но имат добри иновативни практики".
Това каза пред журналисти министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на първия национален форум за иновациите в образованието и уточни, че едно училище, ако е иновативно, това не означава, че във всичките класни стаи се работи с иновативни методи.
МОН и регионалните управления по образованието трябва да подпомагат и насърчават училищата да правят иновации и да им дадат по-голяма свобода за това, заяви министър Вълчев. Той добави, че целта е повече иновативни елементи да има в организацията на учебния процес, в съдържанието на обучението, в учебните програми и най-вече в методите на преподаване, като всичко това се разрешава от Закона за предучилищното и училищното образование. Иновативният и креативният учител е най-ценната иновация, и преди всичко трябва да имаме добри учители във всички училища", отбеляза министър Вълчев по повод на изнесени данни на форума, че най-малко иновативни са професионалните училища, а най-иновативни са профилираните гимназии.
"Иновациите обаче не трябва да бъдат самоцелни, а да са насочени към подобряването на образователните резултати на учениците и целта на днешния форум е да дадем този сигнал, за да кажем, че разчитаме на иновативните училища и учители", коментира образователният министър.
По думите му на отрасловия съвет през миналата седмица за подписването на анекса за увеличението на учителските заплати с 20 процента от 2019 г. е било коментирано със синдикатите, че училищата се справят с веществената издръжка, но в най-голяма степен имат нужда от средства за развитие. Те са им необходими за съвременни образователни ресурси, за иновации, за въвеждането на информационните технологии и това ще бъде приоритет на бюджетната политика в сектора, каза министър Вълчев.
Той съобщи, че в момента се дават относително малко средства - 11-12 милиона лева, за подобряване на материалната база и за развитие на училищата, но няма средства, които да бъдат в бюджетите на всички училища, за да се насочат за развитие, освен тези 25 лева, предоставяни на ученик.
Най-честите иновации в училищата са свързани с методите на преподаване, с мотивирането на учениците да учат, със създаването на по-благоприятна среда за учене, с въвеждането на информационните технологии в образователния процес, обясни министър Красимир Вълчев.
Той съобщи, че ще се използва моделът на програмата "Еразъм", за да се насърчат училищата да обменят добри практики, да правят партньорства и да се подпомагат взаимно за въвеждането на иновациите.
В началото на следващата година ще бъде създадена такава програма, заедно с националните програми в образованието за 2019 г., като тя ще започне минимум с 1,5 милиона лева за обмяна на опит между училищата за иновации, но занапред тези средства ще се увеличават.
България
Красимир Вълчев предупреди: Само 13% от училищата са иновативни, останалите не кандидатстват по програмите на МОН
Красимир Вълчев
Министърът на образованието разчита на новите методи на преподаване
Фактор Фактор
Още от България
Анастасов: Вчера се разигра прокремълски сценарий – премиер Силви Кирилов, вътрешен министър – Бойко Рашков
ПП-ДБ развенчаха мита, че са проевропейска партия, защото се колаборират с ИТН, Възраждане, АСП на Доган, които са открито проруски партии
Актуализацията на Бюджета на София обсъждат днес общинските съветници
Предвидени са общо над 250 проектопредложения, за които Столична община ще разпредели рекорден бюджет в размер на 5,3 млн. лева
Слънчев и топъл четвъртък, утре - рязка промяна на времето
Максималните температури ще са между 8° и 14°, за София - около 8°