24 Ноември, 2024

КС отклони искането на Крум Зарков за главния прокурор

КС отклони искането на Крум Зарков за главния прокурор

Конституционният съд (КС) отказа да тълкува основния закон заради прокурорския надзор за законност, но прие да провери дали някои правомощия на прокурорите в Закона за съдебната власт, свързани с него, противоречат на Конституцията. Единствен проф. Янаки Стоилов е бил на мнение, че е необходимо и тълкуване на Конституцията, за да се изяснят границите на надзора за законност, предаде ЛЕКС

Както издаието писа, КС беше сезиран с искане за тълкуване на основния закон от служебното правителство, което беше изготвено от министъра на правосъдието Крум Зарков. Тезата на Зарков е, че проверките във всички сфери на управление и на всички нива, които възлага главният прокурор, на практика „възкресяват“ отменения през 1991 г. с новата Конституция общ надзор за законност. Затова той поиска тълкуване на чл. 126, ал. 2 от Конституцията в частта „надзор за законност“ във връзка с чл. 127 от основния закон и постави пред КС следния въпрос: „Систематичното тълкуване на чл. 126, ал. 2 във връзка. с чл. 127 от Конституцията допуска ли главният прокурор, осъществявайки надзор за законност върху дейността на прокурорите, да им възлага извършването на проверки за спазване на законността във всички сфери на управление и на всички административни нива?“.

Освен тълкуване на Конституцията, което днес беше отказано, министърът поиска и да бъдат обявени за частично противоконституционни две разпоредби от Закона за съдебната власт (ЗСВ). Става дума за чл. 145, ал. 1, т. 3 и т. 6 (виж в карето, оспорените думи и изрази са почернени). Зарков твърди, че в атакуваните частично разпоредби са уредени правомощия, присъщи на отменения общ надзор за законност, предвиден в Конституцията от 1971 г., но не и в тази от 1991 г.

Конституционният проблем в т. 3 на чл. 145, ал. 1 ЗСВ според Зарков идва от това, че тя дава възможност на прокурора да възлага проверки не само при данни за незаконосъобразни актове (както е предвидено в основния закон), а и за незаконосъобразни действия. Според него така вместо последващ, надзорът на прокурора се превръща в предварителен и се разпростира върху неограничени по характер дейности на изпълнителната власт.

Що се отнася до правомощието на прокурора по чл. 145, ал. 1, т. 6 ЗСВ – да приложи предвидените от закона мерки при наличие на данни, че може да бъде извършено друго закононарушение, Зарков изтъква: „…в теорията се посочва, че „това предполага прокуратурата да следи за спазване на законността във всички области на държавното управление, включително дейността на контролните органи, и да се намесва, като прави предложение за преодоляване на закононарушенията“ . Това правомощие се определя и като превантивно правомощие на прокуратурата, на чиято плоскост „следва да преценяваме сигналната функция на прокурора по вече отменения чл. 184 НПК“.

Според главния прокурор Иван Гешев обаче тази теза не е вярна и въпросът с надзора за законност отдавна е изяснен. Нещо повече – виждането на обвинител №1 е, че „премахването“ от ЗСВ на атакуваните от Зарков разпоредби би било изключително опасно, „защото е един от малкото механизми гражданите и гражданското общество да се защитават от административен произвол“. „Аз съм сигурен, че няма да се случи, защото е безспорно изяснена тази тема според юриспруденцията ни. Това, което се иска е, ако държавните институции не работят и не си изпълняват задълженията, българските граждани чрез прокуратурата или прокуратурата да нямат право да питат дали тези институции работят или не“, обясни виждането си главният прокурор.
Сподели:

ГДБОП задържа контрабандни цигари за 2 млн. лева в Скутаре, край Пловдив

Казусът „Митници“: Отложиха делото срещу Марин Димитров за участие в ОПГ

Следващото заседание е на 28 ноември

Гешев съди България в Страсбург заради уволнението си

ЕСПЧ трябва да прецени дали е нарушено правото на бившия главен прокурор на справедлив съдебен процес