Доротея Радева и Милен Радев, специално за Faktor.bg, Берлин
Десет дни преди старта на международния филмов фестивал по традиция в Берлин вчера се проведе очакваната с напрежение първа пресконференция.
На нея фестивалният директор Кослик и шефовете на отделните секции игриво, с хумор, но и делово и по германски стриктно разкриха последните тайни за състава на международното жури, за побраните филми и за очакваните звездни гости на Берлинале 2017.
Ще започнем с две цифри, които са многозначителни: кандидатствали за участие на Берлинале филми: 7 421. Общ брой на филмите, селекционирани и допуснати в различните секции на фестивала: 399.
В главната фестивална секция „Конкурса“ тази година участват 24 филма. От тях 6 ще се покажат извън конкуренция (или по изрично желание на продуцентите, или поради това, че не отговарят на фестивалното условие световната им премиера да бъде именно в Берлин), а в надпреварата за златната и сребърните мечки ще се включат 18 филма.
За разлика от последните години този път сред тях не се намират лесно многообещаващите големи заглавия на авторитетни имена със световна слава в киното. Според директора Кослик стремежът е бил да се опита едно световно сечение на годишната продукция с всички условности на подбора, което да представя нашето драматично, тревожно, все повече излизащо от рамките на привичното, време. Всекидневният апокалипсис на Земята, пресъздаден не без хумор и по възможност не отвеждащ до безизходица, тъй селекционната комисия обяснява подбора на конкурсната програма.
В крайна сметка, ако правилно сме преброили, от 18 филма, в нея са намерили място 8 германски продукции или копродукции с участието на Германия. Може би най-силно впечатление прави поредното филмиране на роман на Макс Фриш от Фолкер Шльондорф. След „Хомо Фабер“, сега - „Монтаук“ (Return to Montauk) със Стелан Скарсгорд и Нина Хос в главните роли.
Определени кръгове очакват с интерес и документалния филм Beuys за култовия германски авангарден художник Йозеф Бойс с досега неизвестни кадри и размишления на маестрото-философ, който в Германия се смята за икона на модерното изкуство и само публицистични самоубийци биха се решили да напишат нещо неуважително по негов адрес.
Агнешка Холанд от Полша ще представи новия си филм Pokot (Следата) – анархистичен разказ, както казва фестивалната програма, за мистериозния живот в дълбоката полска провинция, където се разиграват криминални сюжети и се завързват екзистенциални интриги.
Сали Потър от Великобритания представя филма си The Party с Кристин Скот Томас и Бруно Ганц за съдбоносна криза под повърхността на успешни политически кариери и привидно устойчив семеен бит в днешна Англия.
Една чисто американска продукция ще бъде The Dinner на Орен Мувърмен c Ричард Гиър в главната роля – семеен психологически трилър.
Нещо съвършено различно може да се очаква от френската продукция Django за легендарния gypsy-китарист (както казват тук, за да избегнат щекотливото, но точно и никого не обиждащо понятие „цигански китарист“) Джанго Райнхард. Django е не само дебютен филм за режисьора Етиен Комар, но на него му е отсъдено и да открие фестивалната програма. Периодът, върху който се концентрира филмът е германската окупация на Франция през 1943 г. и мъчителното оцеляване на музиканта и семейството му в онова жестоко време.
И още един филм на Берлинале 2017 изследва личността, творческите терзания и чисто човешките слабости на голям артист – във Final Portrait на Стенли Тучи Джефри Раш изпълнява централната роля на Алберто Джакомети, виртуозния скулптор на върха на славата си в Париж през 60-те години.
Един интригуващ и от българска гледна точка пункт от програмата на Берлинале е британското продължение на култовия наркомански филм Trainspotting. В T2 главната женска роля, партньорка на Юън Макгрегър е очарователната и въодушевила критиците, видели филма до сега, 25-годишна Анжела Недялкова. Тъй като премиерата на Трейнспотинг 2 бе преди няколко дни- разбира се в Единбург, той участва на Берлинале в официалната секция, но извън конкуренцията за наградите.
Последното заглавие от конкурсната програма, което заслужава оповестяване заради своя режисьор, Аки Каурисмаки, който след 67-годишно чакане (както не без задоволство подчерта директорът Кослик) най-после се класира със свой филм в състезанието за мечките е финландско-германската продукция „Другата страна на надеждата“. В центъра на филма е арабски беглец, укриващ се във Финландия и приет кръг от обикновени и чувствителни към човешките терзания хора.
В конкурса, разбира се, няма да липсват и филми от Китай, Корея, Бразилия, Сенегал, но и Унгария и Румъния също са представени с по един филм.
Златната и сребърните мечки тази година ще разпределя жури начело с холандския режисьор Паул Ферхьофен (RoboCop и Total Recall), а дясната му ръка без съмнение ще бъде един от най-влиятелните визуални творци на съвременното изкуство исландецът Олафур Елиасон.
Има още един филм, който не бихме могли да премълчим и който очакваме с личен ангажимент към неговото послание: естонско-полската документалната продукция „Руската държава срещу Олег Сенцов“. Украинският режисьор Сенцов бе осъден по измислено и скалъпено пред съда обвинение на 20 години сибирски лагер по обвинение в тероризъм на окупирания от Русия полуостров Крим. Филмът показва кадри от процеса срещу Сенцов и води собствено, обективно разследване, в разрез с официалната руска, наложена от най-високо място, версия. Филмът ще се покаже в секцията Berlinale Special и около него и за каузата по спасяването на режисьора се обединяват много международни кинодейци в Берлин. Европейската филмова академия вече оповести различни форми на протест срещу издевателството на руската държава срещу режисьора, виновен само за това, че обича и не се отказва от своята родина Украйна.
Още от Арт Фактор
В Италия откриха раннохристиянска базилика
Археолозите твърдят, че това откритие вероятно демонстрира по-мащабна византийска строителна програма
С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник
В 11.00 часа Академичният съвет на Софийския университет начело с ректора проф. Георги Вълчев ще поднесе венец пред паметника на св. Климент Охридски
Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев
"Изследователят на непознатото, мисионерът, Човекът, Будителят в истинския смисъл на думата"